Robotvagnar e-levererar i stadstest
Sjävkörande små sexhjulingar som kan fixa sista kilometerns logistik för e-handelskunder. Nu testas de små robotorna i vimlet av fotgängare i bland annat London och Düsseldorf. Bakom står två Skypegrundare. – När e-handeln växer vill kunderna ha smidiga leveranslösningar, säger Ahti Heinla.
De små rullande fordonen färdas i snabb promenadtakt och rör sig bland gångtrafikanter på trottoaren. Räckvidden är upp till 30 minuter och 5 km och vagnen kan bära volym som motsvarar två matkassar.
Slutkunden får ett pling i telefonen när leveransen är redo, och kan sedan skicka efter roboten vid den tidpunkt som passar. Under tiden kan man i telefonen hålla koll på var robotvagnen. Med ett klick i appen låser sedan mottagaren upp vagnen och tar ut varorna.
Bakom Starship står två av medgrundarna till Skype Ahti Heinla och Janus Friis . De har haft en 0-vision: inga väntetider, inga kostnader och inga utsläpp. Och de har haft e-handelskunden i åtanke, kunden som vill välja leveranssätt men samtidigt är prismedveten.
– Ofta är det just den sista sträckan som står för merparten av den totala leveranskostnaden, säger Ahti Heinla.
Robotarna testas bland annat i Tallinn, där teknikutvecklingen görs, i London, Düsseldorf och Bern och har också kört ett par varv på Skeppsholmen i Stockholm. Med i testen har varit företag som matlevererande Just eat, tyska distributören Hermes och Metro group. Enligt Breakt it förhandlar man också med "flera stora e-handlare" i Sverige.
– Vi räknar med att ha robotar i Sverige någon gång under 2017 men det beror helt på hur kundsituationen ser ut framåt, säger Starshipkonstruktören Tiit Liivik till Breakit.