23948sdkhjf

Svenskarna e-handlar för 100 miljarder

Betallösningsföretaget Dibs mäter årligen den totala e-handeln i Sverige. Jämfört med 2015 har e-handeln vuxit med 11 procent och den uppgår nu till mer än 100 miljarder kronor.
Siffrorna kommer från Dibs rapport Svensk e-handel, som i sin helhet kommer att presenteras den 12 september.

Dibs mätning skiljer sig från Postnords e-barometer genom att den mäter den totala svenska e-handelsmarknaden, det vill säga både resor, varor och tjänster. Totalen omsätter nu 100,5 miljarder kronor.

För 2016 står resor för lite drygt hälften av all försäljning på nätet i Sverige, följt av varor med en dryg tredjedel och tjänster med en dryg tiondel. Det innebär en fördelning i antal kronor om cirka 51 miljarder kronor för resor, 37 miljarder för varor och 12 miljarder för tjänster.

Uträkningen är baserad på den faktiska ökningen sedan föregående år hos tusentals svenska webbutiker som är anslutna till Dibs,kompletterat med intervjuer med cirka 2000 internetanvändare.

– E-handeln fortsätter att öka och har nu passerat en milstolpe. De underliggande drivkrafterna är − förutom svenskarnas goda ekonomi och rekordlåga räntor – att allt fler tjänster nu kan köpas på nätet och att allt fler butiker startar försäljning på nätet. Digitaliseringen hos konsumenterna gör att man nu förväntar sig att allt ska gå att köpa på nätet, och den mobila revolutionen är också en stor drivkraft, säger Daniel Larsson , vice vd på Dibs Payment Services i ett pressmeddelande.

Enligt Dibs statistik har e-handelns omsättning ökat med 43 procent under de senaste fem åren.

E-handeln i Sverige är därmed nästan i paritet med restaurangbranschen, skriver Dibs.

Tjänster som kommit starkt den senaste tiden är spel om pengar i form av casino, poker och betting, biljetter och olika typer av media. Och inom varor har livsmedel, kropps- och hälsoprodukter samt bygghandel ökat starkt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063