23948sdkhjf

Sundsvalls handel får ny profil

En ny handelsprofil tar över ordförandeskapet för Svensk Handel i Sundsvall. Det är 29-åriga Erika Henriksson som äger två butiker och som inriktar sig på 80 och 90-talister.
Foto: Tommy Lindberg . Erika Henriksson är ny ordförande för Svensk Handel Sundsvall.

I dag skriver Sundsvalls Tidning att Erika Henriksson nu tar över som ordförande efter Kjell Undén, som lämnar posten efter 25 år.

–Det är modigt att våga välja mig, säger Erika Henriksson till tidningen.



Erika Henriksson driver sedan fem år tillbaka Blomsterservice i In-gallerian. Förra året öppnade hon butiken Herbanist vid Skolhusallén som tidningen beskriver som "annorlunda".

Att hon blev ny ordförande för Svensk Handel i Sundsvall tror hon delvis beror på hennes ålder.


– 80- och 90-talisterna är intressanta målgrupper och de är öppna för nya idéer, säger hon.


Det är många i Sundsvall som fruktar att Stenstan, som Sundsvalls innerstad kallas, är på väg mot sotdöden, utkonkurrerad av externhandelsområdet Birsta.


Erika Henriksson tror inte på det scenariot:


– Att jag tackade ja till ordförandeposten beror just på att handeln är inne i en stor förändring, och jag gillar att försöka klura ut vad som kan funka. Man måste våga testa nya idéer, säger hon i intervjun.


Starkare organisation


I tidningsartikeln står det också att tre handelsorganisationer i staden är på väg att slås ihop. Det är Svensk Handel, Stenstan och Birsta företagarförening. Erika Henriksson tycker att det är bra:

– Det skulle underlätta och ge handeln en starkare röst, menar hon.


Samtidigt framhåller hon att den ökande e-handeln gör att butikerna pressas ännu mer vilket ställer högre krav:


– Kunderna behöver få något mer, som att uppleva saker och en ökad tillgänglighet. Det gäller också att skapa en kombo av det digitala och den fysiska butiken, säger hon.


Våga testa nytt


Hon tror att det tar lite tid att hitta de rätta formerna – och på vägen dit måste man testa.


– Jag tror mycket på samarbete mellan olika verksamheter. Nu finns det exempelvis blomsteraffärer som erbjuder fredagsbuketter i butiker för märkeskläder. Sedan kanske det behövs en testbutik där folk kan provsälja och se om deras idéer kan bära, för det är inte helt enkelt att bara dra igång en ny butik.


Att fysiska butiker överlever är hon övertygad om.


– Definitivt. Jag hoppas också på en motreaktion där folk vill ha mer personliga butiker där de får extra bra hjälp och där det känns behagligt.


Själv säger hon att hon eftersträvar mer av en kompisrelation med kunderna.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063