MQ gör digital höstvisning
Modesvängen snabbar på. MQ presenterar sin höstkollektion direkt mot konsument med en digital visning på mq.se. Kunden kan sitta på första raden och köpa plaggen direkt.
Visningen är enligt pressmeddelandet filmad som en traditionell visning längs en runway, men med klipp och närbilder så att åskådarna kan få uppleva plaggens passform, material och detaljer. Kollektionerna som visas på catwalken är MQs egna varumärken Zoul, Stock holm, Bläck, Emilio och Bondelid. Genom enom delningsfunktioner kan åskådaren bjuda in vänner och dela visningen i sociala medier.
Backstage kan man ta del av behind the scenes material, inspiration och tips samt köpa plagg direkt ur kollektionen.
Det senaste har blivit mycket uppskattat. Modebranschen har börjat lämna sina traditionella mönster med presentation av kollektionerna ett halvår innan plaggen finns i butik.
Den nya modekalendern är snarare ”se nu - köp nu” en utveckling som drivs av sociala medier.
– Utvecklingen av sociala medier och andra digitala plattformar har gjort det möjligt för oss att komma ännu närmare vår kund. Det är en utveckling vi uppskattar och måste ta till vara på, och bjuder därför in konsumenten till tillfällen som bara tidigare varit avsett för press” säger Jens Axelsson Marketing & Omnichannel Manager på MQ Retail AB.
Kampanjen Front row/Backstage lanserades den 1 september på mq.se. Bakom konceptet står kommunikationsbyrån Ibeyostudio som har producerat kampanjen tillsammans med Studio CA och Joann Tan studio.