Under lupp: digitalisering i framtidens butik
Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i höst.
Hon ska då berätta om det forskningsprojekt som hon drev tillsammans med sina kollegor vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet om handels digitalisering och förändrade affärsmodeller. Projektet finansierades av Handelsrådet.
–För tre år sedan var det få som pratade om digitalisering och ännu mindre om hur det kommer att påverka de fysiska butikerna. Man talade om e-handel som skiljt från den fysiska handeln, och om möjligheterna att rationalisera och effektivisera – fokus låg på att spara tid och pengar, säger hon.
Hon framhåller att det var få som vid den tiden talade om talade om människans roll - varken om hur kundupplevelsen skulle kunna förbättras, eller om hur medarbetarnas kunnande skulle tas tillvara.
I en av delstudierna för forskningsprojektet ingick Ikea.
Här möttes forskningsgruppen av ett genuint intresse för frågan, vilket snabbt resulterade i att de samverkade i en studie om butikens framtida roll.
– Utmaningen ligger i att integrera teknik och personligt bemötande, säger Anna Jonsson, och framhåller att tekniken i sig inte kan öka konkurrenskraften – det är när tekniken ger butiksmedarbetarna tid och bättre möjlighet att hjälpa kunderna välja rätt produkt i det stora utbudet som tekniken blir riktigt intressant.
Erfarenheterna av samarbetet med Ikea kommer Anna Jonsson att redogöra för tillsammans med Carole Bates som är Ikeas expert på kundupplevelse i samband med Forskningsinblick 2016.
Lyssna på Anna Jonsson på Retail Forum 4 oktober i Stockholm och 13 oktober i Göteborg
Läs mer om programmet på Retail Forum