23948sdkhjf

Nätjätten avslutar visningsvecka med shopping

Den traditionella modevisningsformen mötte retail à la 2016, när näthandelsjätten Zalando igår avslutade modevisningsveckan i Stockholm. Efter applådtacket strömmade slutkonsumenter upp på catwalken för att på direkten näthandla det som nyss visats.
Tydligare kunde det inte bli, manifestationen av paradigmskiftet inom modevärlden där säsongstänkande, förhandsexklusivitet och långa leveranstider nu ställs på ända och plaggen presenteras direkt för slutkonsument - rykande färska redo att inhandlas.

Äran att avslutningsvisa på Fashion week Stockholm på stora catwalken på Berns fick denna gång tyska nätmodejätten Zalando. Och man gjorde det direkt inför fulla hus; en festklädd publik av mestadels unga tjejer, slutkonsumenter som lyckats få tag på en eftertraktad biljett.

Mediaprofilen Sofi Fahrman guidade genom höstens teman i en visning som produktionsmässigt inte stod någon efter.

Direkt efteråt rullades klädhästarna upp på catwalken, skorna ställdes upp till försäljning jämte beställningsterminaler för den som kände shoppingsuget efter visningen och inte vill scanna in streckkoden direkt i telefonen.

Zalandos Sverigechef Kenneth Melchior förklarar för Dagens Handel varför Zalando storsatsar i Stockholm.

– Vi vill jobba lokalt och visa fysisk närvaro på våra marknader och verka för att öppna upp modevärlden för konsumenten. Att ha publika modevisningar är en del i detta, säger han och fortsätter:

– För oss är det även ett sätt att komma närmare våra kunder och att bjuda in dem till en modevecka som traditionellt sett är förbehållen industrin och en exklusiv skara modeprofiler.

Motsvarande visning har Zalando också gjort i Köpenhamn.

– Både Köpenhamn och Stockholm är modestäder att räkna med, och detta är mycket tack vara en modemedveten befolkning, säger Kenneth Melchior.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064