23948sdkhjf

Visningsveckan i Stockholm i gång

Alternativa visningsformat, som nya scener och mindre installationer, kännetecknar den modevisningsvecka som idag invigdes i Stockholm. I fokus står ung designtalang.
– Vi har den här säsongen utvecklat hur Fashion week Stockholm involverar och stöttar den nya generationen designers, säger Emma Ohlson , generalsekreterare på Association of Swedish fashion brands (ASFB), medarrangör till modeveckan.

Det unga anslaget fanns redan från början när avgångsstudenterna från Textilhögskolans i Borås kandidat- och masterutbildningar i modedesign visade sina examenskollektioner först ut på catwalken på Berns idag på förmiddagen.

Snabbväxande exportsektor

Invigde gjorde EU- och handelsminister Ann Linde . Hon lyfte fram modeindustrins betydelse för Sverige och för svensk export.

– Det är den snabbaste växande sektorn och dessutom den snabbast växande exportsektorn, sade hon i sitt invigningstal och tillade att det inte bara handlar de de stora företagen.

– Mer än femtio procent av den här tillväxten sker i mindre företag.

Hon har tidigt också uppmärksammat svenska modeföretags hålbarhetsarbete.

– Många svenska varumärken ligger i framkant ur ett globalt hållbarhetsperspektiv. Smart mode håller länge och där ligger Sverige i framkant, säger Ann Linde.

Nu följer tre dagar av visningar och presentationer, branschsamtal och konsumentaktivieter med extraöppet på modebutiker i Stockholm.

Ungt och herrmode

Fashion week Stockholm har denna säsong ett flertal herrvarumärken representerade: Whyred man, Castor Pollux och CMMN SWDN presenteras för första gången veckans schema. Vidare hålls en visning för modevintage från Stockholms auktionsverk.

– Veckan är en plattform för våra svenska modeföretag att kommunicera sitt varumärke, kollektion och nyheter för opinionsbildare, inköpare och allmänhet, med syfte att växa. Vill vill att den här branschen ska växa sig ännu och större och få den plats den förtjänar, säger Emma Ohlson.

Trendbrott i modecykeln

Ett klassiskt upplägg för modeveckor har varit stora visningar, gärna på några utvalda återkommande scener - noggranna avprickningar och konkurrens om de attraktiva platserna på front-row med välfyllda giveaway-påsar under stolarna. Och det som visats har varit kommande säsong, inte vad som finns i butik i visande stund.

Så har det varit också i Stockholm. Successivt sker nu ett paradigmskifte där Instagramvänliga installationer, mindre presentationer och branschmingel kommit att ta de fullskaliga visningarnas ställe. Att nykomlingen L’Homme Rouge på onsdagkvällen visar i en silo i Kristineberg visar vart jakten på alternativa visninglokaler kan ta modet.

I säsong för slutkonsument direkt

I huvudsak är det, i vanlig ordning, kommande säsong som visas för branschfolk och media under tre dagar.

Men ett tydligt bevis på att modebranschen har förändrats i både säsongscykler och leveranstider är att e-handelsjätten Zalando får äran att hålla i slutvisningen på Berns. Här visar man kläder i säsong som går att beställa direkt från hemsidan av sittande pulik som består av slutkonsumenter.

Nya partners för veckan

Mercedes Benz är inte längre med i modeleken i Stockholm men med Experience group som ny medarrangör och flera nya partner till Fashion week Stockholm har veckan fått en ny grund att stå på.

Partners för Fashion week Stockholm är Mall Of Scandinavia, American Express, Berns, SAS, LG och Peugeot.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062