Tuffa jämförelsetal för årets juliförsäljning
I juli sålde detaljhandeln för runt 63,1 miljarder kronor. Det motsvarar en minskning om 1,1 procent i löpande priser jämfört med samma period föregående år. Men jämförelsetalen var tuffa: Juli 2015 var den enskilt starkaste försäljningsmånaden förra året.
Tuffa jämförelsetal
Detaljhandeln fick betala priset för sin egen framgång i juli förra året med svaga tillväxttal i år. Juli 2015 var den enskilt starkaste försäljningsmånaden förra året med en försäljningsökning om 9,3 procent.
Juli förra året var en fantastisk försäljningsmånad för detaljhandeln. Det kyliga sommarvädret fick hushållen att vallfärda till köpcentrum och varuhus, konstaterar Andreas Svensson på Hui research i sin analys.. Med fjolårets regn och rusk i färskt minne ville många svenskar solsäkra årets semester med en utlandsresa. Dessutom fick semesterfirare som ändå stannade kvar i Sverige njuta av soligt väder. Tillsammans resulterade dessa faktorer i ett svalare köpintresse och en minskad försäljning för handlarna, summerar Hui reserach.
Kalendereffekten spelar roll
Försäljningen i dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln minskade alltså med 0,7 respektive 1,4 procent under juli 2016. Men korrigerar man för kalendereffekten under juli månad uppvisade både dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln en positiv försäljningsökning, om än svag: när hänsyn tagits till fördelning av försäljningsdagarnas vikt ökade detaljhandelns försäljning med 1,0 procent i juli.
Och ser man i ett längre perspektiv blir det också plus: januari till juli i år har detaljhandelns försäljning ökat med 3,8 procent i löpande priser.
Lågpriskoncept sätter märket i dagligvaruhandeln
Dagligvaruhandelns svaga prisutveckling håller i sig, konstaterar Hui research. En möjlig förklaring till denna utveckling är framfarten av lågprisbutikskoncepten hard och soft discount som blivit en kraft att räkna med. Kunderna ser priserna i dessa butikskoncept som en markör på vad livsmedel faktiskt bör kosta. Statistiken pekar på att den traditionella dagligvaruhandeln nu möter upp genom att sänka priserna, resonerar HUI research.
Kapitalintensiva branscher minskar mest
I sällanköpsvaruhandeln minskade försäljningen i de mest kapitalintensiva branscherna under juli månad. Starka jämförelsetal från föregående år ligger bakom en stor del av försäljningsminskningen i möbelhandeln och bygghandeln.
Nya mätmetoder för att få med fler
Hui research påpekar att i man samband med att försäljningssiffror för juli månad publiceras genomfört också en ny estimering av det andra kvartalet 2016, vilket påverkar tidigare redovisade försäljningstal för denna period. Undersökningen kompletteras med administrativa uppgifter från Skatteverket för att öka antalet undersökta företag, vilket innebär att kvartalsestimeringen är baserad på en totalräkning för alla detaljhandelsföretag som ingår i population.
Av de större detaljhandelsbranscherna påverkades dagligvaruhandeln och sport- och fritidshandeln mest av den nya estimeringen. Samtidigt har heminredningshandeln korrigerats då ett företag bytt bransch från april 2016.