Svensk kedja satsar på Tyskland
Dags för ytterligare en svensk kedja att ta sig in på den tyska marknaden. Strategin är att hitta bra lägen i mindre städer.
Lågpriskedjan Rusta planerar att öppna två butiker i norra Tyskland under våren 2017.Till skillnad från Clas Ohlson, Granit, Stadium och de andra svenska kedjorna som etablerat sig i Tyskland, satsar Rusta på mindre städer.
– Vi kommer inte låsa in oss på Fina gatan i storstaden där hyrorna är höga. Vi kan få tag på bra lägen i mindre städer där det finns ett befolkningsunderlag vi klarar oss bra på, säger Rustas vd Göran Westerberg i en intervju med Dagens industri.
Snyggt och prydligt
I Tyskland förknippas lågpris med röriga butiker, säger Göran Westerberg till Di. Han förklarar att Rustas koncept som fungerat väl på den norska och den ska svenska marknaden kommer att sticka ut på den tyska marknaden. För ett antal år sedan gjordes butikerna om rejält – de blev snygga, överblickbara och inbjudande, samtidigt som sortimentet renodlades. De låga priserna bibehölls, men butikerna kändes inte "billiga" utan blev ett accepterat shoppingalternativ även för mer kräsna konsumenter.
Finland får vänta
– I Tyskland erbjuder vi sortiment med lågt pris och gör det på ett enkelt och trevligt sätt, han till Di.
Vidare skriver Di valet för Rustas andra utlandsmarknad efter Norge föll på Tyskland är noga genomtänkt:Handelskedjan analyserade totalt tio olika marknader innan man bestämde sig för satsningen i Europas ekonomiska hjärta. Nordiska grannländer som Finland och Danmark får vänta för tillfället.
Jobba tills vi lyckas
– Skulle vi lyckas har vi öppnat en enorm marknad. […] Vi är mycket uthålliga och vi kommer investera den tid och de pengar som krävs. Vår attityd är att vi kommer jobba på Tyskland tills vi lyckas, säger Göran Westerberg