Lösplocket leder matracet på nätet
Matförsäljningen på nätet ökade med 38 procent under andra kvartalet i år jämfört med andra kvartalet 2015. Mest ökade lösplocket.
D-food index för andra kvartalet visar att livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 38 procent under andra kvartalet i år, jämfört med andra kvartalet 2015. Middagslösningarna ökade med 24 procent medan lösplocket ökade med 50 procent.
Sett över första halvåret har den totala livsmedelsförsäljningen på nätet ökat med 35 procent.
– Vi förväntar oss i vår prognos att den digitala mathandeln växer med närmare 40 procent och omsätter 5,7 miljarder när året är slut. Infaller prognosen kommer mathandeln på nätet att ha fördubblat sin försäljning på två år, säger Jonas Ogvall , vd på Svensk digital handel.
Rapporten ”Digital mathandel 2016” visar att de konsumenter som inte litar på att kvaliteten skulle vara lika bra i näthandeln som i en fysisk butik har halverats sedan 2013.
Jonas Ogvall ser här en viktig förklaringen till varför branschen kan växa som den gör:
– Tidigare barriärer håller på att suddas ut. Näthandlarna har på kort tid lyckats skapa tillit hos hushållen vad gäller kvaliteten på produkterna, något som varit en utmaning för branschen. Det gäller främst produkter med hög kläm- och kännfaktor som frukt och grönsaker.
Försäljningstillväxt Q2 2016 Första halvåret 2016 Middagslösningar24 %23 %Lösplock50 %47 % Totalt 38 % 35 %