Mekonomen tappar i Sverige
För perioden april-juni ökade Mekonomen group intäkterna till 1 573 (1 527) miljoner kronor. Rörelsevinsten backade från 197 miljoner kronor i fjol till 161 miljoner kronor för andra kvartalet i år.
Därmed kom bilservicekedjan Mekonomens resultat för det andra kvartalet in klart under analytikernas snittförväntningar och vd Magnus Johansson konstaterar i rapportens vd-ord att resultatet inte heller lever upp till bolagets egna förväntningar uppger Nyhetsbyrån Direkt.
Den svenska verksamheten inom Mekonomen Sweden står för den stora avvikelsen.
Datastrul
"Organisationsförändringen som implementerades i slutet av 2015 har medfört ökade personalkostnader, men har inte givit förväntade positiva effekter", uppger bolaget.
För segmentet Mekonomen Sweden minskade försäljningen med 2 procent till 503 miljoner kronor, jämfört med samma period i fjol. Den underliggande omsättningen minskade med 5 procent. Rörelseresultat föll dock hela 57 procent, till 39 miljoner, från 92 miljoner kronor.
Av försämringen på 53 miljoner kronor hänger 12 miljoner samman med ökade personalkostnader och 3 miljoner med ökade marknadsföringskostnader.
Införandet av ett nytt butiksdatasystem är huvudorsaken till problemen. Från Mekonomenledningens sida är övertygelsen dock stor om att det nya arbetssättet "är rätt modell för framtiden".
Växande marknad
I pressmeddelandet från Mekonomen framhåller Magnus Johansson företagets ledning "ser förutsättningar för en växande totalmarknad". Antalet bilar tre år och äldre väntas öka. De bilarna passar in i Mekonomen huvudsakliga affärsmodell. Företagsledningen anser att den växande bilparken och slutförandet av de förändringar som är påbörjade inom Mekonomen Group samt de koncernövergripande strukturprojekt som aviserats, ska ge goda förutsättningar för lönsam tillväxt framöver. Det gäller bland annat en ny ny centrallagerstruktur.
God underliggande tillväxt
I pressmeddelandet framhålls också att Mekonomen Groups totala försäljning steg 3 procent i andra kvartalet. Försäljning i jämförbara enheter steg 6 procent och drevs framför allt av försäljning till anslutna verkstäder. Särskilt stark var försäljningsutvecklingen i MECA:s svenska och norska verksamheter. Försäljningen av reservdelar under företagets eget varumärke ProMeister fortsatte att ha en positiv utveckling i kvartalet. Man framhåller också att den danska verksamheten visar bättre resultat.
Privatleasing
Mekonomen hakar också på privatleasingtrenden och lanserar ett eget erbjudande direkt mot slutkund, Mekonomen Billeasing. Di:s Martin Blomgren bedömer detta som "intressant, men inget man bör lägga så stor vikt vid innan satsningen har fått verka ett tag och det visar sig om Mekonomen överhuvudtaget har där att göra".
Nyhetsbyrån Direkt/Dagmar Forne