23948sdkhjf

Lägsta ordervärde sänker köplust

Så många som tre av tio svenska on-linekunder väljer att handla någon annanstans om de möts av krav på lägsta ordervärde för att få fri frakt. Det visar en ny undersökning.
3 av 10 svenska online-konsumenter valde under den senaste 12-månadersperioden att handla i en annan butik än de först hade tänkt på grund av att online-butiken hade infört ett lägsta ordervärde för fri frakt. Det visar JDA/Centiro Customer Pulse 2016 Report som undersökningsföretaget YouGov genomfört på uppdrag av JDA och Centiro.

Undersökningen omfattar drygt 2000 svenska konsumenter.

37 procent av kunderna uppgav att de istället höjde sitt ordervärde för att nå upp till gränsvärdet.

En separat undersökning som JDA och PwC genomförde tidigare under året visade det sig att 39 procent av vd:ar för detaljhandelsföretag över hela världen planerade att höja det ordervärde som krävdes för att konsumenten ska få fri frakt på sin beställning, och 31 procent hade för avsikt att ta betalt för tjänsten Click & Collect, där konsumenten beställer online och själv hämtar varan i butik eller utlämningsställe.

– Att ta betalt för leveranser är fortfarande en het potatis, säger Johan Reventberg Nordenchef för JDA Software. Handlare är pressade både av kundernas allt starkare krav på förstklassig service och av de höga kostnaderna för leveranserna, säger han.

Han förklarar att en lösning kan vara att segmentera kunderna efter hur lönsamma de är:

– En frekvent kund kan belönas med fri frakt, men de kunder som bara är ute efter lägsta pris kanske inte ska lockas, eftersom de tenderar att vara otrogna, föreslår han.

Lågt pris är fortfarande en stark drivkraft för många e-handelskunder. Enligt rapporten uppger 48 procent att priset är avgörande, medan 29 procent anger bekvämlighet som främsta orsak att e-handla. Snabb leverans kommer längst ner på listan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063