Klassiska leksaker drar försäljningen
Försäljningen av klassiska leksaker ökade första halvåret i år med dryga åtta procent i värde, jämfört med motsvarande period 2015.
I värde ökade försäljningen av klassiska leksaker med 8,1 procent första halvåret 2016 jämfört med motsvarande period 2015.
Och när kunden handlar, lägger hon mer och dyrare i varukorgen. Värdet per inköpstillfälle har ökat markant: med hela 21 procent.
Ökningen är störst hos barnfamiljerna. Men även hushåll utan barn köper för allt högre belopp. Inköpsvärdet var i snitt 282 kronor (232 kronor 2015)
Men - något färre hushåll köper leksaker jämfört med förra halvåret och minskningen är fortsatt främst i hushåll med barn. Hushållen handlar även lite mer sällan, första halvåret i år var frekvensen 2,5 gånger (2,6 2015).
Internethandeln ökar ytterligare tack vare en fortsatt tillströmning av köpare, konstateras också i kommentaren från branschorganisationen Lek- och babybranschen..