23948sdkhjf

Klassiska leksaker drar försäljningen

Försäljningen av klassiska leksaker ökade första halvåret i år med dryga åtta procent i värde, jämfört med motsvarande period 2015.
"Leksaksbarometern"GfK toy monitor visar för perioden januari-juni att klassiska leksaker fortfarande är att räkna med.

I värde ökade försäljningen av klassiska leksaker med 8,1 procent första halvåret 2016 jämfört med motsvarande period 2015.

Och när kunden handlar, lägger hon mer och dyrare i varukorgen. Värdet per inköpstillfälle har ökat markant: med hela 21 procent.

Ökningen är störst hos barnfamiljerna. Men även hushåll utan barn köper för allt högre belopp. Inköpsvärdet var i snitt 282 kronor (232 kronor 2015)

Men - något färre hushåll köper leksaker jämfört med förra halvåret och minskningen är fortsatt främst i hushåll med barn. Hushållen handlar även lite mer sällan, första halvåret i år var frekvensen 2,5 gånger (2,6 2015).

Internethandeln ökar ytterligare tack vare en fortsatt tillströmning av köpare, konstateras också i kommentaren från branschorganisationen Lek- och babybranschen..

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063