Stenströms mot en kvarts miljard
Förra året satte skjorttillverkaren Stenströms nytt omsättningsrekord med 218 miljoner kronor, en ökning med 21 miljoner gentemot 2014. Nu tror ledningen på en intäktsnivå på närmare en kvarts miljard för i år.
– Ökningen beror på att vi lanserat starka kollektioner, som gillats av både återförsäljare och modeintresserade konsumenter, söger marknadschef Marie Ramberg till Teko.
Expansion på gång
För att nu klara av den växande efterfrågan investerar bolaget, som i år funnits i 117 år, nu i en ny produktionslinje vid sin fabrik i Estland och nyanställer, både i Estland på huvudkontoret i Helsingborg.
I planerna ligger också en ny flaggskeppsbutik i Helsingfors.
Började i det stora äpplet
Marie Ramberg berättar för nyhetsbrevet att Stenströms tvååriga satsning på den amerikanska marknaden blivit en framgång:
– Vi etablerade oss först i New York. Nu finns vi över hela USA. Våra egna försäljningsprognoser har visat sig hålla. Det tickar på väldigt bra och det finns efterfrågan på vårt skjortmode. Även vår damkollektion är på väg mot en ljus framtid i USA.
Tennishype
Ledningen konstaterar god tillväxt i Schweiz, Belgien och England.
– Bäst går det dock i Tyskland där vi är väldigt starka, främst i de södra och mellersta delarna. Vi vinner allt mer mark i norra Tyskland, säger Marie Ramberg och menar att en förklaring är flaggskeppsbutiken i Hamburg.
Den hamnade i blickfånget i samband med German open 2016 i tennis, där Stenströms var en av sponsorerna.
– Det var en hellyckad satsning med bra försäljning i vår välbesökta monter och butik under turneringen, säger Marie Ramberg till nyhetsbrevet.