23948sdkhjf

Matses vd: Konkurrensen driver onlinehandeln på mat

E-mathandlaren Matse bedömer att nettoomsättningen för det tredje kvartalet blir 63,5 miljoner kronor. Och vd Måns Danielson är glad för nätkonkurrensen från de etablerade storkedjorna.

Online-dagligvaruhandlaren Matse, som är listat på First North, bedömer att nettoomsättningen för det tredje kvartalet blir 63,5 miljoner kronor.


Det framgår av delårsrapporten för det andra kvartalet då nettoomsättningen blev 70,5 miljoner kronor.


Matse avstår från att ge en resultatprognos på koncernnivå men skriver att det bedömer att det blir ett positivt ebita-resultat för region Göteborg för helåret 2016.


Andra kvartalets nettoomsättning på 70,5 miljoner kronor innebar en tillväxt på 49 procent och var i linje med bolagets egen prognos om 71 miljoner.


Matjättarna driver e-handeln


"Coop, Ica och Axfood har börjat sin satsning inom onlinehandeln av dagligvaror, vilket är positivt för att driva marknaden att handla mat på nätet", kommenterar vd Måns Danielson.


Ebita-marginalen blev -16 procent andra kvartalet (-21).


Skjuts i Göteborg


Regionalt kunde Göteborgsområdet för första gången uppvisa ett positivt ebita-resultat för ett kvartal: 1,1 miljoner kronor blev det under andra kvartalet (-1,3), vilket var i linje med prognosen på 1 miljon. Stockholm fortsatte att förbättras, -2,9 miljoner kronor (-3,3).


Bolaget upprepar sina finansiella mål om att uppnå ett positivt ebita-resultat i koncernen vid en total nettoomsättning från tre regioner på cirka 600 miljoner kronor och att nå 7-10 procent ebita-marginal från en region som omsätter cirka 350 miljoner kronor.


Nytt distributionsupplägg på gång


Vad gäller framtida satsningar noterar vd:n att ett "spännande" område är att utnyttja bolagets distribution för sortiment från andra aktörer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065