23948sdkhjf

Bubbleroom låter kunderna driva försäljningen

På e-handelsföretaget Bubbleroom låter man kunderna agera modeller på sajten genom att visa upp sina nyinköpta kläder. Detta driver försäljningen. Tack vare ett affärssystem signerat it-företaget Pulsen, fungerat allt smidigt, från order till leveranser och eventuella returer.
E-handelsföretaget Bubbleroom, har som mål att bli bäst och störst i Norden på festkläder för kvinnor. Det är en tuff utmaning med tanke på att kunderna ska köpa kläderna via en sajt och alltså inte har någon möjlighet att prova, få en känsla för materialet och allt annat som betyder så mycket när man står i provhytten

– Men vi har hittat en ”nyckel” för detta, säger Ville Kangasmuukko, vd på Bubbleroom. Vi låter våra kunder vara delaktiga i marknadsföringen och på så vis bygger vi också både lojalitet och förtroende. Och det är ganska enkelt. Många av våra kunder gillar att vara aktiva på sociala media där Instagram är en viktig del. Istället för att visa kläderna på proffsmodeller som fotograferas i en steril miljö, oftast med vit bakgrund, finns numera ett antal bilder tagna med dagens tekniskt avancerade mobiltelefoner på ”vanliga” kunder i autentisk miljö. Det kan vara kvinnan som visar upp sin nyinköpta festklänning till bröllopet eller kändisen Isabella Löwengrip, Blondinbella, som poserar framför sin nya sportbil i skinnbyxor från Bubbleroom.

Ville Kangasmuukko, som bland annat varit med och byggt upp H&M Online i USA, berättar att försäljningen ökade dramatiskt när man utvecklade sajten i den här riktningen.

– Vilka är bättre bärare av vårt budskap än kunderna själva, säger han.

Bubbleroom har tre fysiska butiker numera, men det är via den digitala plattformen som den stora försäljningen sker. Detta ställer självfallet stora krav på underliggande system och där har man valt It-företaget Pulsen. Pulsen har utvecklat sitt affärssystem för försäljning i flera kanaler där just en effektiv konsumenthandel är grundbulten.

– Försäljningen sker i allt fler kanaler och blir därmed mer komplex. Företag kan ha e-handel, butik eller en kombination av båda samt nu även försäljning via en eller flera marknadsplatser som Amazon, Fyndiq etc, säger Jan Jakobsson, sälj- och marknadschef på Pulsen Retail. Han fortsätter:
– Utmaningen med flerkanalsförsäljning är att hålla ihop kunden, ordern och försäljningskanalen i underliggande system och bibehålla ett automatiserat flöde, som i sin tur skapar rationalitet. Ett affärssystem byggt för flerkanalig försäljning innebär färre kompromisser, rationellare hantering, mindre övervakning och minskat manuellt handhavande.

– Förutom flerkanalig försäljning så ser vi även att kraftiga försäljningstoppar blir allt vanligare, ex. vid reor och kampanjer. Under Black Friday-helgen 2015 hanterades 250 000 fakturor i Pulsen affärssystem.

Många produkter, till exempel kläder, är säsongsberoende. Kunder beställer plagg i flera storlekar och returnerar de som inte passar. Eftersom marginalerna blir allt mer pressade, produktcyklerna kortare och returerna ökar ställs stora krav på de underliggande systemen.

Rationella lagerlösningar som kan hantera butiksplock parallellt med e-handelsordrar och returer på ett kostnadseffektivt sätt är avgörande för att skapa lönsamhet.
– I jakten på marginalerna rationaliseras alla steg i processen, vi ser att funktioner som dropship och crossdocking blir allt viktigare för handeln, menar Jan Jakobsson.
– Vi känner oss väldigt trygga med vårt samarbete med Pulsen, avslutar Ville Kangasmuukko. De har ett affärssystem som hänger med, kan hantera kraftiga volymtoppar och som är enkelt att skala upp om vi vill öppna en ny marknad eller en ny säljkanal/ butik.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062