23948sdkhjf

Postnord backar om paketleveranser

Efter SvD näringslivs granskning, ändrar Postnord sina rutiner för paketutdelning till privatpersoner. Chaufförerna ska både ringa på dörren och på telefonen för att se efter om adressaten är hemma.
När Svd näringsliv under en period har granskat Postnord har läsarna hängt på. Redaktionen beskriver hur man fått in flera hundra tips, de vanligaste har gällt brister i paketleveranser.

Ett vanligt scenario är adressater som suttit hemma och väntat på ett paket. Ingen ringer på dörren, paket dyker inte upp, men istället en avi eller ett sms där Postnord berättar att man försökt leverera men att ingen var hemma.

När SvD näringsliv intervjuar Anders Holm , vd på Postnord Sverige, berättar han att när det gäller många paket som ska levereras hem till en privatperson, så har chaufförerna instrueras att inte ringa till kunden. Även när det finns ett telefonnummer på avin.

Samma sak gäller också när det saknas portkod och chauffören bara skulle kunna komma i kontakt med kunden genom att ringa det nummer som står på avin, skriver tidningen.

– Om det står ett mobilnummer istället för portkod så har instruktionen varit att chaufförerna inte ska ringa, säger Anders Holm.

Hans förklaring är att Postnord ingår i ett internationellt postalt nätverk där man fastställer ”regler för vad man ska göra och vad man får betalt för.”

Han fortsätter i intervjun:

– Jag vill inte försvara det, jag säger bara att det är så det ser ut. Utifrån det som har hänt kan vi nu se att det här regelverket inte är riktigt up to date med hur marknaden utvecklas.

Nu nu ändrar Postnord sina instruktioner till chaufförerna omgående:

– Vi kommer att ändra det här. Vi ser att det skapar mycket frustration och irritation hos våra kunder och dessutom driver det kostnader hos oss, säger Anders Holm till tidningen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063