Slack i Björn Borgs egna butiker
Klädbolaget Björn Borg redovisar ett resultat efter skatt på -2,2 miljoner kronor för det andra kvartalet 2016 (-2,3). Resultatet per aktie uppgick till -0:08 kronor (-0:04).
Nettoomsättningen uppgick till 122 miljoner kronor (99,2). Bruttomarginalen uppgick till 53,5 procent (53). Rörelseresultatet blev 0,3 miljoner kronor (-1,7).
Klädbolaget hade under det andra kvartalet en god utveckling på samtliga marknader, med en total försäljningstillväxt på 23 procent, med undantag för Norge, skriver vd Henrik Bunge i delårsrapporten.
"Den svaga utvecklingen i Norge är framförallt relaterad till att vår norska distributör under 2016 har lagerjusterat med lägre inköp som resultat", skriver vd:n.
Bolagets egen e-handel visar enligt Henrik Bunge fortsatt god tillväxt med 15 procent medan de egna butikerna gör ett svagare kvartal och tappar försäljning i jämförbara enheter mot föregående år.
"Färre besökare och mindre andel reaförsäljning är två stora förklaringsposter. Det är fortsatt underkläder och skor som driver tillväxten medan vår sportkollektion har något sämre försäljningsutveckling än föregående år", skriver han.
Trots kvartalets sämre försäljningsutveckling för sport menar vd:n att bolaget under det andra kvartalet har stärkt sin position inom sport och sportkläder, framförallt inom målgruppen för män.