23948sdkhjf

EMV lyfter svenskproducerat

Ursprungsmärkningen "Från Sverige" har gjort succé inom kedjornas egna varumärken, EMV. Dagligvaruhandelns egna märkesvaror står för drygt 40 procent av de produkter som blivit godkända för märkningen.
I kvartalsrapporten från Svensk dagligvaruhandel skriver vd Karin Brynell om den nya ursprungsmärkningen "Från Sverige" som lanserades i april.

Märkningen ägs av Svensk dagligvaruhandel tillsammans med Lantbrukarnas riksförbund och Livsmedelsföretagen.

Ökad efterfrågan på svenskproducerat

Karin Brynell tecknar bakgrunden där dagligvaruhandeln känner av en ökad efterfrågan på svenska varor. Märkningen ska göra det enklare för konsumenterna att hitta svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter i butikerna.

Den är också ett stöd för svenska bönder som kännetecknas av god djuromsorg och låg antibiotikaanvändning.

Mest på kött

Rapporten presenterar färska siffror över antalet produkter med märkningen Från Sverige i allmänhet och egna märkesvaror, EMV, specifikt.

Dagligvaruhandelns egna märkesvaror står för drygt 40 procent av de produkter som blivit godkända för märkningen Från Sverige sedan starten i våras. Märkningen finns inom flera olika kategorier EMV, med flest produkter inom kategorier som kött med över 450 produkter, mejeri med cirka 200 produkter och frukt och grönt med cirka 140 produkter.

EMV på "svensktoppen"

Så lyfter också rapporten lyfter fram kedjornas egna märkesvaror som ett sätt för dagligvaruhandeln att få ut en hög andel varor med svenskt ursprung i butikerna. De senaste åren har dagligvaruhandeln ökat andelen svensk råvara i flera av sina EMV, konstaterar rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.083