Förlust för Postnord som ser kvalitetsbrister
"Det kraftfulla och nödvändiga omställningsarbete som bedrivs i samtliga länder har resulterat i minskade rörelsekostnader, men i framförallt Danmark kvarstår ytterligare ansträngningar för att nå en acceptabel lönsamhet", skriver Postnords vd Håkan Ericsson i rapporten.
Postnord redovisar en nettoförlust på 282 miljoner kronor för det andra kvartalet, att ställa mot en vinst om 390 miljoner kronor motsvarande period 2015.
Resultatet tyngs av en engångspost om -269 miljoner kronor där största delen är hänförlig till dotterbolaget Strålfors avyttring av verksamheter utanför Norden.
Justerat för engångsposter uppgick rörelseresultatet till -1 miljoner kronor, och motsvarande mått andra kvartalet 2015 låg på +33 miljoner kronor.
Antalet brev minskar
Postnords omsättning sjönk 1 procent till knappt 9,6 miljarder i det andra kvartalet, där minskningen beror på fortsatt vikande brevvolymer.
Antalet brev Postnord hanterade under det andra kvartalet minskade med 8 procent under perioden. E-handeln är samtidigt en viktig positiv faktor för bolaget, betonar vd:n Håkan Ericsson.
Postutdelningen har brustit
Postnord har på sistone fått kritik i media för brister i postutdelningen och Postnordchefen medger att det finns fel att rätta till.
"Tyvärr har vi under omställningen haft en del kvalitetsbrister på brevsidan. Kraftfulla åtgärder och kontinuerligt fokus har lett till att kvalitén i kvartalet är tillbaka på en hög nivå i Sverige men det återstår fortsatta förbättringar i Danmark", skriver Håkan Ericsson.