Mer om Walmarts storaffär
På måndagen stod det klart att den amerikanska detaljhandelsjätten Walmart köper e-handelsuppstickaren Jet.com. Rationalen bakom affären är att Jet har en ny affärsmodell som kan erbjuda Amazon en match.
Jet.com är en snabbväxande startup som kom igång ordentligt för ett år sedan. Det nya med Jet.com, som gör att sajten i dag kan räknas som en allvarlig konkurrent till Amazon, är att man har en dynamisk formel för prissänkningar. Det pris konsumenten betalar beror på en rad faktorer som storleken på varukorgen, olika leveransalternativ och hur nära konsumenten som varan finns i lager.
Jet.com har helt enkelt hittat en svaghet i Amazons modell, nämligen att leveranserna ofta utförs på ett oekonomiskt sätt. Den analysen gör Stephan Schambach , som bland annat grundat mobilplattformen New Store:
– Jet hittade ett sätt att bli både effektivare och billigare än Amazon, säger han till Retail Drive.
Förhoppningen är att Jets smarta teknik ska göra Walmarts relativt trögfotade e-handel mer konkurrenskraftig. Walmart.com ökade sin försäljning med i e-handelssammanhang blygsamma 7 procent under senaste året. För Jet innebär tillgången till walmart.com att man får ett betydligt större antal artiklar och betydligt större räckvidd.
Marc Lore , som grundade Jet.com för två år sedan kommer att kvarstå som vd för jet.com och han kommer också att leda walmart.com. Till amerikansk media har han sagt att de två varumärkena kommer att hållas strikt åtskilda.
Läs också