23948sdkhjf

Leksaker, optik och bygg vinnare i juni

I juni ökade detaljhandeln sin omsättning med 3,2 procent i löpande priser, jämfört med samma månad 2015. Mest ökade sällanköpsvaruhandeln. Positiva hushåll borgar för att handeln fortsätter att vara en viktig motor i svensk ekonomi.
Detaljhandelsindex för juni 2016 visar att den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln denna sommarmånad landade på cirka 66,1 miljarder kronor.

Det motsvarar en tillväxt om 3,2 procent i löpande priser jämfört med samma period föregående år.

Dagligvaruhandeln ökade med 3,1 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,3 procent.

4,4 procent upp första halvåret

Hittills i år (januari – juni) har detaljhandelns försäljning ökat med 4,4 procent i löpande priser.

Prisutvecklingen inom dagligvaruhandeln i juni var den lägsta sedan mätningen i september 2014 och uppmättes till 0,9 procent. Den svaga prisutvecklingen i juni indikerar ett tilltagande prisfokus i branschen. Hittills i år har prisutvecklingen inom dagligvaruhandeln stigit med 1,6 procent, vilket ligger i linje med HUIs helårsprognos.

Leksaker, optik och bygg vinnare

Hushållens goda köpkraft har under året gett ett uppsving för sällanköpsvaruhandeln.

Under juni månad steg den preliminära försäljningstillväxten i sällanköpsvaruhandeln med 3,3 procent. Den något lägre tillväxttakten än tidigare månader ska ses mot att branschen mötte mycket starka jämförelsetal från föregående år då försäljningen steg med hela 9,3 procent.

Leksakshandeln, optikhandeln och bygghandeln var de delbranscher som i juni hade de högsta försäljningsökningarna.

Positiva hushåll köper kapitalvaror

HUI research bedömer att hushållens har goda förutsättningar för konsumtion i detaljhandeln under återstoden av 2016, även om köpkraften hämmas något av amorteringskrav och begränsningarna i ROT- och RUT-avdragen.

Hushållens syn på den egna ekonomin (nulägesbedömning) fortsätter att vara mer positiv än normalt och deras inställning till att köpa kapitalvaror är också förhållandevis positiv.

HUI gör därför bedömningen att detaljhandeln kommer att vara en viktig motor för svensk ekonomi även i år. Prognosen för den totala försäljningen 2016 ligger på en tillväxt om 4,0 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125