Swedol vill göra mer i Norge
Swedols försäljning ökade med 33 procent under det andra kvartalet, jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Exklusive Björnkläder (Grolls), som konsoliderades den 8 juni, ökade försäljningen med 15,5 procent.
"Den starka organiska tillväxten har drivits av fortsatt framgångsrika satsningar inom försäljning och en god underliggande marknad", skriver vd Clein Johansson Ullenvik i delårsrapporten.
Försäljningen på den svenska marknaden utvecklades positivt, speciellt var det stark efterfrågan från kundgrupper inom bygg och anläggning. I Norge noterar Swedol att stark tillväxt inom Personligt skydd dämpades av den låga aktiviteten inom oljeindustrin.
Rörelsemarginalen ökade till 6,8 procent (5,5). Exklusive Grolls och förvärvskostnader blev rörelsemarginalen 8,3 procent.
"Den positiva marginalutvecklingen kan förklaras med sjunkande rörelsekostnader som andel av försäljningen vilket visar på en fortsatt god kostnadskontroll nu även i ett starkt tillväxtscenario", skriver Clein Johansson Ullenvik.
Av rörelseresultatet på 37 avser 34 miljoner den svenska verksamheten, -3 miljoner den norska och 5 miljoner Grolls. Genomförda strukturåtgärder i den norska verksamheten som aviserades under det sista kvartalet 2015 utvecklas som planerat men verksamheten går fortfarande med förlust.
"Statusen är inte tillfredsställande och ytterligare åtgärder kommer att krävas för att redovisa vinst", noterar Swedol i rapporten.
Framöver ser Swedol över möjligheter till kompletterande förvärv men huvudfokus ligger på att utveckla koncernens befintliga verksamheter i form av Swedol och Grolls, enligt vd:n.