Säljer mer och stärker resultatet
Fler och modernare apotek och ett nytt koncept visar sig i räkenskaperna, när Apoteket under första halvåret ökar på sin försäljning och resultat.
Fler butiker
– Under första halvåret har vi haft ett starkt fokus på att bygga ut och modernisera vårt apoteksnät, berättar Apotekets vd Ann Carlsson .
Apoteket har etablerat fem apotek och stängt ett. Apoteket tog också över åtta apotek från, och överlämnade fyra apotek, till Apotek Hjärtat.
Nytt koncept
Butikskonceptet Apoteket Express har etablerats för att som ledningen skriver i pressmeddelandet ”möta kundernas ökade förväntningar på hög tillgänglighet och snabb service”.
− Vi fortsätter även utveckla nya digitala tjänster för att möta de behov som uppstår när allt fler handlar läkemedel digitalt, säger Ann Carlsson.
Apoteket blev Sveriges mest hållbara varumärke 2016 i konsumentundersökningen Sustainable brand index.
Apotekets andra kvartal 2016
(Andra kvartalet 2015 inom parentes)
Nettoomsättning: 5 233 (4 985) miljoner kronor.
Rörelseresultatet:199 (125) miljoner kronor
Rörelsemarginal: 3,8 (2,5) procent.
Resultatet efter skatt: 181 (111) miljoner kronor.
Sammanfattning av januari-juni 2016
(Januari - juni 2015 inom parentes)
Nettoomsättning: 10 174 (9 886) miljoner kronor.
Rörelseresultat: 327 (247) miljoner kronor
Rörelsemarginal: 3,2 (2,5) procent.
Resultatet efter skatt: 306 (222) miljoner kronor.