Jobbexplosion i besöksnäringen
Den svenska besöksnäringen har haft en ”exceptionellt stark” sysselsättningstillväxt sedan 2007. De sänkta arbetsgivaravgifter för unga och sänkt moms på restaurangmat är två viktiga förklaringar, konstateras i en färsk rapport från Visita.
Mellan 2007-2015 skapades vart femte jobb just i hotell- och restaurangnäringen.
– Våra medlemmar är den jobbmotor som Sverige behöver för att kunna lösa stora delar av ungdomsarbetslösheten och klara integrationen, säger Eva Östling.
Politiska beslut som beredde vägen
En viktig förklaring till det som i rapporten kallas ”jobbexplosionen” är två politiska beslut. 2007-2009 sänktes arbetsgivaravgifterna för unga i två steg, från 31,42 procent till 15,49 procent. Detta gynnade hotell- och restaurangnäringen, eftersom andelen unga är klart störst där jämfört med samtliga övriga näringar på den svenska arbetsmarknaden.
2012 sänktes momsen på mat serverad på restaurang från 25 procent till tolv procent.
Jobbexplosionen
Resultatet lät inte vänta på sig. Under åren 2007-2015 skedde en sysselsättningsexplosion i hotell- och restaurangnäringen; fler än 50 000 nya jobb skapades.
Rapporten ”Besöksnäringens betydelse på svensk arbetsmarknad” konstaterar att många av dessa jobb var så kallade ”jobb utan trösklar” som gick till unga och utlandsfödda. Precis som när det gäller andelen unga är andelen utlandsfödda störst i hotell- och restaurangnäringen jämfört samtliga övriga näringar.
Om inte om hade varit
En blick i backspegeln ger perspektiv. 2007 stod hotellen och restaurangerna för 2,9 procent av den totala sysselsättningen på den svenska arbetsmarknaden.
Hade sysselsättningstillväxten i hotell- och restaurangnäringen följt det samband som andra näringar har haft under perioden 2000-2007 så hade sysselsättningstillväxten istället legat på mellan 13 000 och 27 000.
26 000-39 000 är alltså sysselsättningstillväxt utöver trend i hotell- och restaurangnäringen.
”En bransch som endast utgjorde 2,9 procent av den totala sysselsättningen i början på perioden stod alltså för nästan 20 procent av sysselsättningstillväxten.” konstaterar rapporten.
Och den här sysselsättningutvecklingen är specifikt svensk. Motsvarande utvecklingen har inte skett för hotell- och restaurangnäringen generellt i Europa.
En väg in i arbetslivet
Att besöksnäringen är en bra väg in i arbetslivet för unga och utlandsfödda lyfts fram på flera ställen i rapporten med formuleringar som ”en av få näringar som kan erbjuda många jobb utan trösklar på den svenska arbetsmarknaden”.
– Jobb utan trösklar betyder att kraven för att få jobben är låga, men det betyder inte att kraven på prestationen år låga, påpekar Eva Östling.
Hon passar på att slå ett slag för näringen och skriver att ”Besöksnäringen kan fortsätta att vara den jobbmotor för unga och utlandsfödda som den är om förutsättningarna är de rätta.”
Besluten åt annat håll
Men hon och organisationen tycker sig se att den politiska kompassen pekar åt ett annat håll. Den 1 juni i år höjdes arbetsgivaravgiften för unga till samma nivå som för alla andra. Det innebär att avgiften nu är dubblerad.
– I en bransch med mycket små marginaler är det här ett hårt slag, som på sikt kan påverka våra medlemmars möjligheter att anställa. Vi ser signalerna redan nu och många medlemmar kontaktar mig och är oroade för framtiden, säger Eva Östling.
Det har också kommit ett antal förslag som skulle drabba besöksnäringen, menar Visita.
– Flygskatt, sjukskatt, höjd alkoholskatt och slopat representationsavdrag är alla möjliga reformer som visar att regeringen saknar förståelse för besöksnäringens verklighet och för vilka som är de riktiga jobbskaparna i Sverige, säger Eva Östling.