Levande stadskärnor kräver samverkan
Vikten av en levande stadskärna, av att samverka, bygga på stadens kärnvärden och tänka hållbart. Det är några lärdomar från det dryga årslånga visionsprojektet där näringsidkare, fastighetsägare och kommunala förvaltningar i Karlstad, Varberg, Gislaved och Motala tillsammans funderat kring stadens framtida roll.
– Egentligen är inte rapporten det viktigaste, utan själva processen under och efter arbetet, säger projektledare Ann-Marie Johansson .
Bakgrunden är att svenska stadskärnor är under hårt tryck: konkurrens från externa handelsetableringar och e-handel, kombinerat med en åldrande befolkning och på vissa orter en negativ befolkningstillväxt.
Olika framtidsvisioner
Studiens deltagare i Karlstad, Varberg, Gislaved och Motala har tagit fram olika scenarior utifrån trender som urbanisering, ökande miljöproblem, omvandling från industri till tjänstesamhälle, växande besöksnäring och e-handelstillväxt. Det allmänna ekonomiska läget och frågor kring integration och stabilitet har legat som klangbotten.
Vad gäller handeln kom många av diskussionerna att handla om upptagningsområden och konsekvenserna av externhandel; den kan locka tillresande från andra kommuner men riskerar samtidigt att utarma en egen existerande stadskärna.
– Det är ett vägval som måste göras politiskt, säger Ann-Marie Johansson och framhåller att det är kommunerna som måste driva framtidsbilden och inte enbart fastna i det dagliga görandet.
Stort hållbarhetsfokus
Gemensamt för framtidsvisionerna i de fyra kommunerna är att alla aktörer lagt stor vikt vid hållbarhetsfokus.
– Jag blev faktiskt lite förvånad hur viktigt det ansågs vara, ställt i relation till hög tillväxt som förstås är drömscenariot för alla, säger Ann-Marie Johansson.
När de fyra kommunerna fick måla upp sitt bästa framtidsscenario, talar de alla om ett levande centrum med såväl butiker, restauranger som gemensamhetsytor. I rapporten talas såväl om unika butiker, som omnikanalbutiker och rena showroom-butiker som servas av e-handel. Genomgående kommer man fram till att externhandeln behöver hållas väl samman och främst koncentreras till volymhandel.
Gatuliv och handelsutflöde
Olika orter har sina utmaningar. Karlstad, till exempel, har vuxit ur sitt eget centrum och behöver även arbeta med gatulivet och handeln som vänder sig mot gatan. Och i Gislaveds långsmala kommun med 30 000 invånare finns inte mindre än fem stadskärnor och ett externhandelscentrum, Smålandia, samtidigt som handelsutflödet till andra kommuner som Jönköping, Växjö och Halmstad är stort
Att gräva lokalt för att hitta ortens själ och att ”sätta den på kartan” har alla inblandade ansett vara viktigt. Inte minst för den viktiga besöksnäringens skull.
Att hitta sin lokala profil
Varberg har en väl utmejslad turistprofil och staden har precis prisats för sin fina stadskärna. Och när man framöver grävt ner kustjärnvägen får staden fått än mer vattenkontakt.
Karlstad har redan idag många konferenser och Gislaved kommer att satsa ännu mer på sin naturturism.
– I Borås har man byggt sitt varumärke på sina modeföretag med postorder och nu e-handel och sina knalletraditioner. I Gislaved kan identitetsbyggandet till exempel handla om industrihistoria med gummitillverkning, galoscher och däck, liksom om entreprenörskap, säger Ann-Marie Johansson.
Nästa: handlingsplaner
Nu fortsätter arbetet i de fyra kommunerna.
– En slutsats av arbetet är att samverkan är fundamentalt: mellan kommunens förvaltningar, näringsliv – som handlare – fastighetsägare och hyresgäster och medborgare, säger Ann-Marie Johansson.
Nästa steg i processen är att arbeta fram handlingsplaner. I närtid kan det handla om belysning, fasader, gatubeläggning och renhållning. På två-tre års sikt handlar det om ombyggnationer och omorganisering av befintlig struktur. Utifrån tjugoårshorisont handlar det om genomgripande förändringar av stadskärnan, som förtätningar, infrastrukturprojekt och utveckling av nya delar av stadskärnan i respektive stad.
Konkreta resultat i Gislaved
Ett snabbt konkret resultat av fastighetsägardialoger och scenarioarbetet syns i Gislaved. Där har en sedan länge tom fastighet i centrala staden nu fått ny ägare som börjat hyra ut till butiker och restauranger. Genomförd handelsutredning har också stärkt intresset för etablering hos potentiella intressenter för att etablera verksamhet i Gislaved.
I Karlstad pågår ett programarbete för stadskärnan som kommer att innebära att staden ges möjlighet att expandera och ”läka samman”. Den handelsutredning som tagits fram inom projektet har även lett till en diskussion om hur det nya resecentrumet ska möta staden och bli en levande del av centrum.