Så är du skyddad när du köper dina däck online
Om du köper dina däck online så finns det många skydd för dig som konsument. Det du måste tänka på är att olika leverantörer kan ha olika skydd för sina kunder.
Lagliga skydd enligt E-handelslagen
När du handlar varor på internet så har du ett lagligt skydd enligt E-handelslagen. Lagen är till för att skydda både konsumenter och företagare. Lagen ställer krav på vad säljaren måste informera dig om samt vilka tekniska hjälpmedel som måste finnas på plats när du gör beställningen.
Denna lag gäller dock inte behandling av personuppgifter på internet eller vid lotterier eller spel där man har pengar som insats. Detta undantag gäller dock inte för försäljandefrämjande tävlingar och spel som syftar på att öka försäljningen av varor och tjänster.
Lagen ställer krav på vilken information som skall visas för dig från säljarens sida. Detta är Namn, adress och e-postadress till säljaren samt organisationsnummer om ett sådant finns. Dessutom skall priser på varorna och tjänsterna visas klart och tydligt. Om skatter och fraktkostnader tillkommer skall det anges separat.
När du gör en beställning skall följande krav på säljaren uppfyllas
Säljaren skall ha tekniska hjälpmedel som gör det möjligt för dig att upptäcka och rätta till inmatningsfel. Säljaren skall också informera om vilka steg som du måste gå igenom för att lägga en beställning. Det skall även tydligt framgå vilka språk du kan lägga en beställning på. När du har genomfört beställningen skall du få en bekräftelse på beställningen utan dröjsmål. Avtalsvillkoren skall även finnas tillgängliga på ett sätt så att du kan spara dem.
Som tillsynsmyndighet för E-handelslagen finns konsumentverket som skall se till att företag följer de krav som finns i bl.a. E-handelslagen.
Konsumentskydd enligt Konsumentköplagen
De rättigheter som du har i vanliga butiker gäller även när du handlar på internet. Du har t.ex. alltid tre års reklamationsrätt, vilket innebär att om det visar sig vara något fel på däcken du har köpt på internet så har du 3 år på dig att få dem lagade eller att få pengarna tillbaka. När du köper däck i Sverige, inom EU eller från Norge och Island så har du alltid 14 dagars ångerrätt. Det innebär att du alltid har möjlighet att skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka inom denna period. Ångersfristen börjar från den tid då du tagit emot varorna. Tänk på att alltid spara alla kvitton, orderbekräftelser och betalningsöverföringar så att du kan visa när köpet gjordes.
Om du handlar utanför Europa kan dock regelverket se annorlunda ut.
Om det skulle vara fel på varan så kan du enligt konsumentköplagen:
- Kräva att få varan reparerad
- Kräva en ny likvärdig vara
- Kräva prisavdrag för att rätta till felet
- Om felet har stor betydelse kan du få pengarna tillbaka
Företaget har i förstahand rätt i att erbjuda dig en likvärdig vara eller reparera varan, förutsatt att de sker inom en rimlig tid och att det inte leder till extra besvär för dig.
Skadestånd
Du har även rätt till kostnader som uppstått på grund av felet på varan. Du kan då även får ersättning för något som du eller din familj har fått skadat. Till exempel om en diskmaskin går sönder och skadar ditt golv.
Företag ansvarar för de fel som finns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader anses har funnits där från början om inte företaget kan bevisa annat. Efter sex månader är det du som skall bevisa att felet har funnits där från början.
Du måste reklamera en vara hos företaget inom en skälig tid efter att du upptäkt felet. Reklamerar du inom två månader är det alltid i rätt tid. Efter tre år har du förlorat din rätt att reklamera en vara.
Om du och företaget inte kommer överens kan du anmäla till Allmäna reklamationsnämnden som kostnadsfritt prövar tvister mellan konsumenter och företag.