23948sdkhjf

Matpyramiden rivs i Almedalen

Matpyramiden som Coop konstruerade på 70-talet fungerar inte längre. I dag består 30 procent av svenskarnas mat av tomma kalorier. Nytt grepp krävs!
Så här äter svenskarna i verkligheten... Bild:Coop

På 70-talet tog Kooperativa Förbundet fram matpyramiden. Den var en pedagogisk bild som togs fram för att för att göra det enkelt för hushållen att köpa och laga prisvärd och hälsosam mat. När Coop nu 40 år senare ser hur man faktiskt äter i Sverige har de konstaterat att Matpyramiden inte längre påverkar konsumenterna att göra kloka val.

I toppen på svenskarnas matpyramid ligger nu hela 30 procent tomma kalorier.

Dagens handel fångade Coops hållbarhetschef Louise König i Almedalsvimlet.

– Det är dags att riva matpyramiden, säger hon, och berättar att det inte kommer att ske rent fysiskt på plats i Almedalen. Greppet blir i stället att tre Matpyramidgubbar kommer att röra sig i Almedalen med den matpyramid som gäller i dag, baserad på statistik, och med en extra hatt i form av de bullar, kakor, läsk, godis, glass och chips som dagens svenskar sätter i sig.

Förutom att visa hur svenskarna äter idag i form av en pyramid baserad på den senaste statistiken från Jordbruksverket har Coop låtit Sifo undersöka svenskarnas matvanor nu i juni. Undersökningen visar också att kostråden från matpyramiden inte biter på befolkningen. Till exempel äter mer än var fjärde man kött mer än fyra gånger per vecka, medan bara 15 procent av männen äter frukt dagligen. En annan negativ utveckling är att var tredje under 30 dricker sockersötad dryck minst en gång i veckan. Bland äldre är det bara var tionde som har samma höga konsumtion.

Syftet med aktionen är att få igång en bred och stark debatt om hur maten i äter påverkar både människors hälsa och jordens tillstånd.

- Almedalen blir startskottet för Coops nya strategi för hur vi pratar om hälsosam och hållbar mat, säger hon, och framhåller att visst är Matpyramiden fortfarande korrekt i den meningen att den faktiskt visar hur en god mathållning bör vara proportionerad.

I toppen på den gamla Matpyramiden fanns den minsta delen på 13 procent som utgjordes av kött, fisk, fågel och ägg. Resten av pyramiden utgjordes av basvaror som mejeriprodukter, cerealier, potatis, frukt och grönsaker.

Problemet är bara att konsumenterna inte längre bryr sig om den.

- Vi behöver hitta nya strategier för att få in tänkandet att basen i kosten vara vegetabilisk och att kött och fisk är tillbehör, säger Louise König, och erkänner att hon i sin egen familj har svårt att få gehör för det tänkandet:

– Barnens skollunch är oftast köttbaserad och när de kommer hem är det svårt att svårt att hitta på en vegetarisk middag som de gillar.

Men vad ska Coop då ersätta matpyramiden med?

Det är en nöt att knäcka.

– Vi kommer med start under Almedalsveckan att samla in kunskap från ledande experter på mat och hållbarhet för att hitta nya sätt att inspirera till bättre mathållning, säger Louise König.

Det sker bland annat genom att man samlar ledande experter och myndigheter i ett rundabordssamtal.

Coop är också tillsammans med Svenska Dagbladet arrangör av seminariet ”Ohållbart och ohälsosamt – hur ska vi få våra matvanor att sluta förstöra kropp och planet?”, där bland annat professor Johan Rockström , journalisten Henrik Ennart, Annica Sohlström , generaldirektör på Livsmedelsverket och riksdagsledamoten Carl Schlyter kommer att diskutera vad som kommer att krävas av matbranschen i framtiden och vad som kommer efter matpyramiden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062