23948sdkhjf

Ratos: Succession säkrad i Gudrun Sjödén

Ratos investering i klädbolaget Gudrun Sjödén Group AB innebär delägarskap i ett bolag som är starkt förknippat med just Gudrun Sjödén: modeveteranen är förutom ägare och grundare både vd och chefsdesigner, och bolagets enda varumärke bär hennes namn.

- Jag tror att hon är oerhört viktig för sitt företag, säger exempelvis den med Gudrun Sjödén jämnåriga textilformgivaren Gunila Axén till Nyhetsbyrån Direkt.


Gunila Axén är bland annat formgivare av Polarn O. Pyrets ursprungliga kollektion och numera verksam genom att sälja kläder i eget namn på Gotland.


Gunila Axén utvecklar:


- Hon har anställda unga formgivare som jobbar för henne, men det är hon som bestämmer vad som ska gå i produktion, för hon har en så otrolig näsa för vad som är specifikt för hennes stil. Det kan ju tänkas att personalen är väldigt skickliga också, men jag tror att Gudruns personlighet har varit helt avgörande för företaget.


Ratos är dock trygga med att varumärket kommer att överleva människan Gudrun Sjödén, som fyllde 75 i juni och därmed har passerat den normala pensionsåldern: successionen är säkrad kompetensmässigt, och Gudrun Sjödén har dessutom inga omedelbara avsikter att trappa ned.


Det säger Elin Ljung, kommunikationschef på Ratos, till Nyhetsbyrån Direkt.


- Hon kommer inte att sluta. Det här gör hon för att säkerställa en långsiktig succession tillsammans med oss som partner, och hon arbetar mycket med successionsplanering inom bolaget. Hon har två designers, och en kommunikationschef som kommer att ta över hennes 'creative director'-roll, med ansvar för att utveckla varumärket, säger hon, och fortsätter:


- Det här är givetvis en kalkylerad risk som vi har tittat noga på. Det finns en stark ledningsgrupp i bolaget, och vi har granskat att det finns en kompetensförsörjningsplan där.


De 30 procent av Gudrun Sjödén Group som Ratos förvärvar köps till en värdering motsvarande 725 miljoner kronor på skuldfri basis, 9,5 gånger rörelseresultatet (Ebita eller ebit; de är likvärdiga enligt Elin Ljung). Det är något billigare än jämförbara noterade bolag som H&M och Kappahl, som ligger på 11,7 enligt Ratos sammanställning.


Köpeskillingen, 150 miljoner kronor, går till säljarna (Gudrun Sjödén och hennes make), och inte in i bolaget. Innehavet blir ett av de mindre i den nu 20 innehav stora Ratosportföljen: investeringen på 150 miljoner kronor kan jämföras med en bolagsportfölj värd cirka 9 miljarder enligt senaste rapporten (koncernmässigt bokfört värde 31 mars).


Transaktionen sker efter en lång tids diskussioner mellan Gudrun Sjödén och Ratos, och villkoren i Ratos option på att köpa ytterligare 40 procent av Gudrun Sjödén-bolaget 2018 - när Gudrun Sjödén fyller 77 - är baserade på hur bolaget utvecklar sig till dess.


Intäkterna till Gudrun Sjödén Group har enligt Elin Ljung stigit med omkring 10 procent per år de senaste åren, med en stabil rörelsemarginal kring 10 procent. Drivkraft bakom tillväxten har framför allt varit e-handel, som nu står för cirka halva omsättningen. E-handel sker både i egen regi och via distributörer.


Ratos förhoppningar med investeringen är fortsatt geografisk expansion, samt ökad penetration i befintliga länder, bland annat genom ökad försäljning av ett nyligen lanserat inredningssortiment.


Ansvarig för Gudrun Sjödén-investeringen på Ratos blir Lene Stern Sandvoll, senior investment manager.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078