Handeln sålde mer i maj
Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade med 4,6 procent i maj jämfört med motsvarande månad 2015, enligt senaste detaljhandelsindex.
Uppgifterna är kalenderkorrigerade.
Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 4,5 procent mellan maj 2015 och maj 2016.
Dagligvaruhandeln ökade med 2,5 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 6,1 procent.
Detaljhandelns försäljning ökade med 1,7 procent mellan april 2016 och maj 2016.
Under den senaste tremånadersperioden (mars-maj) ökade försäljningen med 0,5 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (december-februari).
Båda dessa uppgifter är i fasta priser, kalenderkorrigerade och säsongrensade.
HUI Research, Andreas Svensson kommenterar:
"Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln i maj landade på cirka 64,4 miljarder kronor, vilket motsvarar en tillväxt om 4,5 procent i löpande priser jämfört med samma period föregående år.
Korrigerat för kalendereffekt ökade detaljhandelns försäljning med 4,9 procent.
Sett till delbranscherna var kalendereffekten negativ med 1,4 procentenheter för dagligvaruhandeln och positiv med 0,5 procentenheter för sällanköpsvaruhandeln."
Vidare förklarar han att detaljhandelns försäljning hittills i år har ökat med 4,5 procent i löpande priser.
Denna tillväxttakt har enligt HUI reserach varit möjlig tack vare en växande befolkning, en låg ränta och fler jobb, vilket stärkt hushållens köpkraft.
Dagligvaruhandelns försäljningstillväxt under maj månad landade på 2,5 procent. Exklusive Systembolaget gick försäljningen svagare och slutade på 1,8 procent.
Så gick branscherna
Heminredningshandeln blev vinnarbransch under maj med en tillväxttakt om 10,7 procent. Även bygghandeln och skohandeln uppvisade starka tillväxttal under månaden med 9,2 respektive 6,5 procent.
Betydligt sämre gick det för möbelhandeln vars försäljning var oförändrad under månaden. Möbelhandeln har dock en mycket stark period bakom sig och försäljningen hittills i år ligger i skrivande stund på 7,3 procent. Elektronikhandeln hade också en tuff månad med en försäljningsminskning om 3,2 procent.
Fotbolls-EM har sannolikt gett TV-försäljningen en skjuts men branschen lyckades ändå inte hamna på plus.
Prisutveckling
Vidare rapporterar HUI research att prisutvecklingen inom dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln har uppvisat stor diskrepans under en längre tid, men i maj månad minskade den betydligt.
Dagligvaruhandeln uppvisade en prisökningstakt om 1,1 procent, vilket är den lägsta sedan september 2014.
Den svaga prisutvecklingen i maj förklaras av att frukt, kaffe, kött och spannmålsprodukter blivit billigare att handla i livsmedelsbutikerna.
HUI:s prognos för dagligvaruhandelns prisutveckling helåret 2016 ligger på en ökningstakt om 1,5 procent.
Sällanköpsvaruhandelns prisökningstakt stannade under maj på minus 0,5 procent. Inom sällanköpsvaruhandelns delbranscher skiljer sig prisutvecklingen dock åt.
Branscher kopplade till heminredning och mode höjde sina priser medan branscher kopplade till bygg, läkemedel och elektronik sänkte sina priser under månaden. HUI:s prognos för sällanköpsvaruhandelns prisutveckling helåret 2016 ligger på en ökningstakt om -0,5 procent.