Matsmart ökar kraftigt
Matsmart, som säljer felmärkta, utgående och andra överskottsvaror med upp till 90 procents rabatt visar en omsättningsökning med 1000 procent för 2015.
Idén, som den beskrivs på företagets hemsida är enkel:
"Vi som arbetar på Matsmart tycker att fullt tjänlig mat ska ätas, inte slängas. Därför köper vi in stora volymer med överskottsvaror - och erbjuder våra kunder att handla dem i vår webshop till riktigt bra priser."
Det som erbjuds är felmärkta, fellevererade, överproducerade varor eller varor som närmar sig bäst-före-datum.
– Våra kunder återkommer i väldigt hög utsträckning samtidigt som snittköpen ökar, säger Matsmarts vd Karl Anderson i ett pressmeddelande.
Matsmarts omsättning tog fart hösten 2014 och fortsatte att öka under 2015. Totalt steg omsättningen med drygt 1000 procent – från 2 481 000 kronor år 2014 till 26 208 000 kronor år 2015. Återkommande kunder, högre snittköp och högre frekvens på köpen är tre av förklaringarna.
– Kunderna som hittat till oss återkommer, handlar större volymer och gör sina inköp oftare och oftare, säger Karl Andersson.
Matsmarts rörelseresultat för 2015 visar ett minus på 10,7 miljoner kronor. Under året har de satsat på att förstärka sin organisation, flytta sitt lager till Katrineholm och att marknadsföra sin idé.
Enligt Karl Andersson ligger resultatet helt i linje med planen, eftersom företaget satsar så hårt på tillväxt för att bygga upp sin marknad.
Han tror på fortsatt stark tillväxt för Matsmart.
– Vi ser att utvecklingen håller i sig, just nu går vi mot en omsättning kring 80-90 miljoner kronor på helåret 2016.