Mat på nätet har blivit vardag
Under 2015 handlade en av fem konsumenter mat på nätet. I år väntas intresset explodera.
- Ökningen i sökvolym och trafik är betydande jämfört med förra året. Det indikerar att nätmathandeln kommer att öka kraftigt i år, säger Lukas Ohlsson på Cuponation.
Enligt Svensk Handel väntas näthandeln med mat växa med hela 1,6 miljarder kronor under år 2016, livsmedelsförsäljningen online ökade med 40 procent under förra året jämfört med 2014 och under 2016 års första kvartal skedde en försäljningsuppgång på 32 procent.
Lukas Ohlsson förklarar att den så kallade kläm och känn-faktorn minskat - kunderna har i dag fullt förtroende för att e-handlaren väljer ut fina tomater och fräsch sallad.
Han förklarar vidare att nätbutiker som Linas Matkasse och Mathem har blivit mer populära då matkassefenomenet har blivit en mer inkorporerad del av svenskarnas vardag. Nu har även de stora kedjorna som Ica, Coop, Willys och Hemköp skapat e-handelslösningar.
För att kunna följa utvecklingen har Cuponation undersökt två olika aspekter: sökvolymerna - alltså det genomsnittliga antalet personer som har använt Google för att söka på en viss butik – för de två stora e-handelsaktörerna Mathem och Linas Matkasse och trafiken till dessa företag på Cuponations hemsida.
Enligt Cuponations analys går det att utläsa en betydande ökning i princip varje månad under perioden januari till april 2016 jämfört med samma period förra året. För Mathem skedde exempelvis en ökning på cirka 49,5 procent i januari år i jämförelse med januari 2015 och för Linas Matkasse växte sökvolymen med ungefär 21,5 procent under samma månad. Sammanlagt har det skett en total ökning på cirka 50 procent för perioden januari till april år 2016 för Mathem och för Linas Matkasse ligger ökningen på ungefär 21 procent. Siffrorna bekräftar i viss mån den starka utvecklingen:
Cuponation skriver i en kommentar att "de aktörer som först rörde sig till nätet var ute på djupt vatten, då marknaden inte var redo att lita på leveransen av livsmedel och kvalitetsstandarden konsumenter anser sig ha när de handlar i en fysisk butik. Men sedan fler och fler företag har förflyttat sig online har livsmedelsmarknaden hakat på. Nu driver även de största företagen verksamheter på nätet".