Campadre från rött till svart
Marcus Uggla operativ chef för shoppingklubben Campadre var en av talarna på Dagens Handels seminarium på Entreprenörsveckan i Båstad. Efter åratal av förluster är Campadre lönsamma sedan i september 2015.
Marcus Uggla beskriver Campadre som Nordens största shoppingklubb på nätet med 500 000 medlemmar och berättar om Campadres långa resa från blödande till uppstramad, fokuserad och lönsam.
När han stod inför uppgiften att stoppa blodflödet fick han börja med den klassiska frågan ”Varför finns vi?”.
För att ge ett svar börjar han med att visa en bild över hur fysisk modehandel fungerar – där finns flaggskeppsbutikerna på en gata, återförsäljare på varuhus och i köpcentrum och outlets utanför stan där överblivna varor slumpas.
– På nätet är allt hoprört på en sajt. Tanken med Campadre är att nätmodehandlarna ska slippa exponera rea-varorna på sin egen sajt.
Bra tanke, men Campadre, som startade 2009 lyckades med konststycket att förlora 13 miljoner kronor 2014, trots omsättning på 80 miljoner kronor med en bruttomarginal på hyggliga 42 procent.
Felen var flera: för liten kunddatabas, för få intressanta varumärken, för låg e-handelskompetens, olönsam marknadsföring, instabil sajt, långsamma leveranser, dyra leverantörsavtal...
Så det var bara att kavla upp ärmarna och ta reda på vem kunden är, för att gå vidare med att rekrytera rätt personer som kunde hitta rätt varumärken och effektivisera marknadsföringen.
– Men det som grund inriktade vi oss på att bli leverantörernas bästa vän. För nu kan vi mer än bara sälja ut överlager – vi har koll på kunderna, kan erbjuda både marknadsinsikt och marknadsföring, säger han och tillägger att det också gällde att få alla att jobba med tydliga prognoser och agera på det som inte går bra.
Ett annat viktigt steg var att inse att de behövde ta hjälp med marknadsföringen:
– Enkla åtgärder av en kunnig byrå femdubblade resultatet av vår digitala marknadsföring, säger Marcus Uggla.
Så behövde plattformen från 2009 bytas. Ett arbete som utgick från företagets affärsmässiga behov – men inte från de processer man följt. En poäng var ju att skapa effektivare processer. Dessutom måste ett nytt system kunna växa med företaget.
Förändringarna har gett resultat. Sedan september 2015 är siffrorna svarta.