23948sdkhjf

Midsommarmat handlas i butik

En färsk undersökning visar att det finns anledning att förvänta en liten nedgång i nätmathandeln inför midsommar. Åtminstone om man ska döma efter förra årets siffror...
Undersökningen som gjorts av prestationsmarknadsföringsföretaget Criteo visar att svenskar handlar midsommarmaten traditionsenligt i butik.

Criteo analyserar data från miljontals transaktioner dagligen och företaget har studerat statistiken kring svenskarnas näthandel veckorna inför och efter midsommar 2015 (Midsommarafton var den 19:e juni 2015)

Criteo skriver att midsommar är den mest traditionsrika av svenska högtider. Vänner och familjer samlas för att äta sill och färskpotatis, dricka snaps och sjunga sånger runt midsommarstången. Traditionsbundenheten spiller över på shoppingbeteendet - där syns en tydlig nedgång i nätmathandeln dagarna före midsommar.

Criteo skriver att det vanligtvis syns en topp i den digitala matförsäljningen inför storhelger som jul, påsk och halloween, men när det gäller midsommar går man hellre till den fysiska butiken.

Om den trenden står sig även i år återstår att se.

.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.055