23948sdkhjf

Succéseminarium i Båstad

Designens betydelse för varumärkesbyggande, globala konsumenttrender och flexibel logistik var några av ämnena på Retailtrendseminariet som inledde Entreprenörsveckan i Båstad.
Hur god design styr och hjälper kunden talade Åsa Berg, vd för Garbergs Project och Nina Bergström , retailstrateg om. De visade två goda exempel - restaurang och butikskonceptet Bejing8 och Coops omgörning, som i mycket handlar om att redesigna varumärket för att skapa en ny känsla.

Bejing8 säljer dumplings och té, och deras resa startade med ytterst lite pengar.

- Designen genomsyrar allt de gör, det är inte bara en estetisk fråga, utan hela konceptet, från personalen uppträdande till utformningen av förpackningar, berättar Åsa Berg.

Coop har blivit grönare - det har man åtminstone sett i Stockholmstrakten. Det är en omvandling från något som enligt Nina Bergström kändes mossigt till något fräscht, grönt och härligt.

Försäljning och kundnöjdhet har gått upp, och Coop visa svarta siffror.

Anna Hammarberg , Business Sweden gav sedan en halsbrytande snabb exposé över globala konsumenttrender. Det är inte lätt för handlade att orientera sig i det nya landskapet.

- Man kan lätt känna sig som Homer Simpson, när man försöker hitta rätt bland alla nya digitala möjligheter, säger Johan Hallgårde på Avensia, som har som mission att hjälpa handlare att satsa på de rätta hästarna.

– Omnikanal är det nya evangeliet, men det är inte så enkelt som att bara satsa och ropa halleluja, säger han.

Visst kan man göra kunderna glada, men det kostar. Ytterst få lyckas skapa lönsamma omnikanalkoncept. Johan Hallgårde nämner siffran 16 procent - det är så stor andel som är lönsamma. Många har lagt enorma belopp på att växa, men för att vinna sina många kunder har de bjudit på fri frakt och fria returer. Det har blivit dyrt.

- Självklart måste handlare kunna ta betalt för frakt och returer på sikt, säger han.

Trots att han ibland känner sig som Homer Simpson själv, vill Johan Hallgårde avmystifiera digitalisering. Alla kan inte göra allt. Det gäller att hitta den modell som passar det egna företaget och dess kunder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.074