Ramadan ger avtryck hos Ica
Högtider från hela världen gör avtryck i svenska matbutiker. Nu intensifierar Ica arbetet med att förstärka kunderbjudandet för fler matkulturer.
Under den muslimska fastemånaden Ramadan och den efterföljande högtiden Eid al-Fitr ökar många hushåll i Sverige sina matinköp. Populära varor under Ramadan och Eid al-Fitr är exempelvis dadlar, röda linser, kyckling och olika sorters bakverk.
Det här speglar sig också hos Ica där allt fler Ica-handlare uppmärksammar dessa mathögtider.
Under inledningen av 2016 började Ica utöka sitt sortiment för fler matkulturer som i dag består av mer än 600 artiklar med fokus på Mellanöstern, Nordöstra Afrika, Polen och Balkan.
Sedan dess har allt fler butiker valt att ta in delar av sortimentet och responsen från både butiker och kunder har varit positiv och försäljningen ökar.
- Varor från andra kulturer är ett växande område och det finns många spännande möjligheter i att uppmärksamma olika matkulturer och högtider. Precis på samma sätt som butiken fylls med rätt varor under högtider som jul eller midsommar kan butikerna ha relevanta erbjudanden under till exempel Ramadan och på så sätt nå och inspirera fler kunder, säger Fredrik Söderberg , chef affärsområden ICA Sverige.