23948sdkhjf

Nordenpremiär för humanoid i butik

Nu har den mänskliga roboten tagit klivet in i butiken. Först ut i norra Europa är finska telekomkedjan Elisa, där humanoiden Pepper sedan igår hälsar e-handelskunderna välkomna i flaggskeppsbutiken i centrala Helsingfors.
– Det här är inte bara en rolig grej, utan roboten kopplar starkt ihop e-handeln med den fysiska butiken och gör kundresan effektiv, säger svenska Qmatics Sven-Olof Husmark .

Inte större än 120 centimeter, med stora ögon och mjuk röst, engagerade roboten Pepper premiärbesökarna under gårdagen som satte sig på huk och pratade tillbaka med lika mjuka röster.

Roboten ger butiksupplevelse

Börsnoterade finska telekomföretaget Elisa har totalt 47 butiker runt om i Finland, butiker där kunderna kan köpa telefoner, datorer, tv-apparater och abonnemang bland annat. Deras flaggskeppsbutik på affärsgatan Alexandersgatan i Helsingfors är kedjans juvelen i kronor: här ska det inte bara vara en telekombutik utan finnas digitala upplevelser av alla de slag.

– Butiken är är i sig en upplevelse och tjänsteplattform. Vi ser också Pepper som mer än bara en robot. Hon är en del av vår personal och tillför värde genom att skapa en smidig kundresa för våra click and collect kunder, säger Tiina Kuusisto , Elisas vice vd för marknadsföring, kundrelationer och försäljning online.

Förstår finska

Efter att tidigare bara sålts till japanska privatpersoner, har Pepper nu alltså tagit plats i butik.

Att känna igen ansiktsuttryck och förstå finska är några av hennes färdigheter. Hos Elisa ska toboten ta emot kunder som kommer till butiken för att hämta upp varor som köpts online.

Pepper integrerar med kundhanteringssystemet i Qmatics mjukvara, som kedjan arbetar med sedan tidigare. Det handlar alltså egentligen i slutänden om omnikanal, om än på nytt sätt.

Japansk humanoid

Pepper är levererad av det japanska retailbolaget Softbank. Det var på ett besök på telekommässan i Barcelona för ett halvår sedan som Elisa kom i kontakt med roboten. Tillsammans med Elisas ledning bestämde Qmatic, som är en utvecklingspartner för roboten, sig för att Pepper skulle kunna förenkla kundresan för kedjans e-handlande kunder.

– Pepper är ett helt nytt sätt att engagera folk i butiken och att säkerställa att de som köpt på nätet får ett effektivt flöde så att inte det smidiga e-handelsköpet stoppar upp i den fysiska butiken med köer och annat, säger Sven-Olof Husmark.

Kanske först i världen

Carrefour och Nestlé använder sig av Pepper.

– Men de gör det inte som omnikanal och inte för att hantera en hel process med bokade möten online som man sedan ”tar med” till butiken. De flesta implementationer och tester med humanoider idag handlar om produktinformation, säger Sven-Olof Husmark och berättar att användningen kommit längst i Japan.

Där använder Softbank roboten i flera av sina butiker för att inspirera kunder. Hos japanska Mizuho Bank användes den för att ge kunder information.

– Elisa är definitivt först i Europa med att använda en humanoid på ett sådant här integrerat vis för click and collect. Vad jag känner till har inte heller någon gjort det globalt, säger Sven-Olof Husmark.

Roboten ger kundkännedom

För Elisas är Pepper också ett sätt lära känna kunderna bättre. Roboten är läraktig och samlar in kunddata.

– Hon hjälper oss att få en större insikt i kundernas beteende, och kan lära oss vad de vill ha av och vad som gör dem frustrerade. säger Tiina Kuusisto.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062