Den blev Årets smultron
Strävan efter att vara på topp, trångboddheten i stan och längtan ut i det fria är alla tre faktorer som gör detta "utehäng" till vinnaren av besöksnäringens pris Årets smultron.
HUI research tar i år avstamp i urbaniseringen.
I resonemanget som för fram till årets vinnare talar man om den trångboddhet som urbaniseringen för med sig. Den gör restaurangen eller caféet till ett externt vardagsrum.
När nordliga stadsbor nu längtar efter sommar och uteliv är uteserveringar populära oaser. Serveringar högt upp på ett tak lockar extra mycket; utsikten lockar likväl som känslan av att komma bort från sten och betong för en stund.
I år tycks intresset för takterrasser ha exploderat. Framförallt landets storstäder har plockat upp trenden och vi ser flera nytillskott, allt fler hotell, restauranger och varuhus inreder sina tak.
Och med det resonemanget utser HUI reserach takterressen till Årets smultron 2016.
– I sommarstadens uteliv är takterrassen hetare än någonsin. Inspirationen kommer ofta från New Yorks ”rooftops” som sedan länge attraherar både New Yorkers och turister. Kanske får vi även i Sverige se guidade ”rooftop bar tours”, säger Lena Larsson , vd på HUI research.
I Sverige får uteserveringar öppna tidigast 1 april. Dessa begränsningar gäller dock inte takterrasser, även om många ändå väntar med att öppna till april eller maj på grund av vädret.
Tidigare Årets Smultron
2015 blev Urban odling Årets Smultron, därför att ett ökat miljömedvetande, ett fortsatt starkt hälsotänk och ett växande matintresse tar sig uttryck i att allt fler odlar något ätbart.
2014 blev Festivalpasset Årets Smultron, därför att musikens digitalisering ökat intresset för livemusik i alla generationer och fått festivalerna att göra come-back.
2013 blev Matresan Årets Smultron därför att intresset för mat, med populära teveprogram och kokböcker, var mycket stort och för att restaurangomsättningen ökade.
2012 - premiäråret - blev Glamping Årets Smultron, därför att ett slags glamorös camping i stora möblerade tält, bekväma stugor och husbilar hade ökat i popularitet.
Kan vara produkt eller tjänst
Årets smultron kan vara alltifrån en produkt till en tjänst eller ett fenomen med sommarkoppling. Sedan 28 år utser HUI research Årets julklapp i november varje år. Årets smultron är besöksnäringens motsvarighet till Årets julklapp, den har samma kriterier som Årets julklapp och presenteras före midsommar varje år.
För att erhålla titeln Årets smultron ska ett eller flera av följande tre kriterier uppfyllas:
o skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse
o skall representera den tid vi lever i
o skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.