23948sdkhjf

Stabil handelstillväxt i detaljhandeln under 2016

Detaljhandelsåret 2016 har inletts positivt. Köpstarka hushåll och en ökande befolkning talar för en fortsatt stabil tillväxt. Samtidigt finns konsumtionshämmande faktorer. HUI researchs prognos för detaljhandelns tillväxt ligger därför kvar på 4,0 procent för året.
- Detaljhandeln kommer att vara en viktig motor för svensk ekonomi även detta år. Förklaringen är de köpstarka hushållen som håller konsumtionen uppe i kombination med en ökande befolkning, säger Michael Cronholm , konsultchef på HUI research.


Detaljhandeln har inlett året stabilt med en tillväxt om 4,5 procent i löpande priser för perioden januari-april. Hushållens köpkraft är god bland annat tack vare rekordlåg ränta och stigande sysselsättning.

Växande befolkning driver handeln

Den växande befolkningen har en positiv inverkan på detaljhandeln. Även om majoriteten av nyanlända på kort sikt har en lägre köpkraft, kommer deras konsumtion av behovsvaror att bidra till en ökad efterfrågan i detaljhandeln.

Svenskarnas förutsättningar för konsumtion bedöms vara fortsatt goda under återstoden av 2016, även om hushållens disponibla inkomster hämmas något av amorteringskrav, högre skatter och begränsningarna i ROT- och RUT-avdragen.

HUI:s samlade bedömning blir därför att man behåller prognosen på 4,0 procent för den totala detaljhandeln 2016.

Sällanköp draglok

Ökningen ligger till största delen inom sällanköpsvaruhandeln som hittills visat en tillväxt på 5,3 procent.

Låga finansieringskostnader och en stark heminredningstrend driver framförallt möbelhandeln och bygghandeln. Hittills goda förflyttningar på bostadsmarknaden har stimulerat nya möbelinköp.

Risken för att bostadsmarknaden dämpas på grund av amorteringskrav samt det faktum att sällanköpsvaruhandeln möter starka tillväxttal framöver gör att HUI behåller årets prognos på 4,0 procent för sällanköpsvaruhandeln.

Hushållen driver konsumtionen

Dagligvaruhandeln har hittills i år växt med 3,6 procent. Prisökningstakten har varit något högre än prognosticerat, men trenden i dagligvaruhandeln är en nedåtgående prisinflation.

Bedömningen om en prisökningstakt på 1,5 procent under året kvarstår, och prognosen för dagligvaruhandeln ligger därmed kvar på 3,5 procent.

Den svenska tillväxten drivs framförallt av hushållens konsumtion och av fasta bruttoinvesteringar. HUIs BNP-prognos för 2016 ligger kvar på 3,6 procent medan prognosen för 2017 revideras ned till 3,0 procent (3,2) på grund av minskad dragkraft i fasta bruttoinvesteringar.





Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066