Förlust i fixarkedjan
En dyrbar omstrukturering av verksamheten i England tyngde Clas Ohlsons resultat för fjärde kvartalet. Helåret visar dock ett resultat på över 600 miljoner kronor och utsikterna betecknas som ljusa.
Försäljningen under fjärde kvartalet (1 februari -30 april) uppgick till 1 504 miljoner kronor (1 498), ökningen var 5 procent i lokala valutor.
Rörelseresultatet, exkluderat poster av engångskaraktär, uppgick till -19 miljoner kronor (-8). Rörelseresultatet uppgick till -126 miljoner kronor.
Clas Ohlsons vd Klas Balkow kommenterar fjärde kvartalets resultat:
–Under kvartalet har vi tagit nästa steg i optimeringen av vårt butiksnät i Storbritannien. Vi satsar på mindre butiksformat i Londons närområde och planerar för att öppna ytterligare en till två butiker i regionen. I samband med detta lämnar vi totalt sju butikslägen för att ge vår verksamhet i Storbritannien rätt förutsättningar för att utvecklas.
Seg vår
Han framhåller också att den sena våren har gjort att försäljningen av trädgårdsprodukter inte kommit igång som väntat.
Helåret betraktas dock som tämligen lyckosamt:
Försäljningen ökade med 4 procent till 7 602 miljoner kronor (7 330), eller 6 procent räknat i lokala valutor.
Rörelseresultatet, exkluderat poster av engångskaraktär, ökade med 3 procent till 613 miljoner kronor (596). Rörelseresultatet uppgick till 506 miljoner kronor.
Rekordår
Klas Balkow betecknar året som "ett nytt rekordår" och skriver i sin kommentar att bolaget tagit viktiga steg i sin utveckling.
Han skriver också att "Det är glädjande att vi ökade vårt rörelseresultat med 3 procent till nya rekordnivåer om 613 miljoner kronor, rensat för den engångskostnad som påverkat vårt fjärde kvartal. Detta är en utveckling vi kan vara mycket stolta över särskilt med tanke på att den kraftigt förstärkta USA-dollarn och den försvagade norska kronan har varit en stor utmaning för oss under året – en utmaning som vi har lyckats parera förhållandevis väl så här långt givet förutsättningarna."
Full fart framåt
I maj invigdes den första tyska butiken i Hamburg samt en butik i Sandnes i Norge. Öppningen i Hamburg betecknas som succéartad. Nu planerar bolaget att öppna två nya butiker i Tyskland