23948sdkhjf

Det säljer bäst under ramadan

Muslimernas fastemånad ramadan har startat. Willys har laddat inför rusch på ramadan-relaterade varor.
Willys har satt sig före att möta Sveriges 450 000 invånare med rötter i muslimska länder med ett passande urval av varor inför storhögtiden som började igår, måndag.

– Ramadan har blivit en mathögtid att räkna med, och vi märker definitivt av en ökad efterfrågan på varor som är vanliga under ramadan, säger Thomas Evertsson , vd på Willys.

På Willys ökade till exempel försäljningen av dadlar med 130 procent under ramadan förra året, jämfört med en vanlig månad – en större ökning än under julen exempelvis.

Under flera år har Willys, inför och under fastemånaden, haft en markant ökad försäljning av varor som hör till, som till exempel dadlar, pastejer, lamm, kondenserad mjölk och matolja.

2003 lanserade Willys ett globalt sortiment, med originalprodukter från Mellanöstern, Balkan och Östeuropa. Sedan dess har lågpriskedjan i olika omfattning satsat på erbjudanden inför ramadan. I år har kedjan ramadan-tema i sitt reklamblad med erbjudanden på varor som passar både till ramadan och till eid-al-fitr, festen som avslutar ramadan om drygt en månad.

− För oss är ramadan som vilken mathögtid som helst. Det finns drygt 450 000 svenskar med rötter i muslimska länder och för oss är det målgrupp som är naturlig att nå ut till, avslutar Thomas Evertsson

5-i-topp ramadan

De här varorna säljökar starkt under fastemånaden hos Willys:

Dadlar

Basmati- och jasminris

Lamm

Matolja (framför allt rapsolja)

Kyckling- och hönstpastejer
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111