Herrlandslaget driver med Ica-såpa
Ica satsar pengar på att stötta mångfalden i svensk fotboll. Som tack medverkar herrlandslaget i fotboll i Ica:s reklamsåpa.
Svenska fotbollsförbundets satsning ”Alla är olika – olika är bra” syftar till att stötta mångfaldsprojekt i alla Sveriges fotbollsföreningar.
I samband med att fotbolls-EM 2016 börjar, inleds det nya projektet som ger Svenska fotbollförbundets 3 184 medlemsföreningar möjlighet att ansöka om ekonomiskt stöd för sitt arbete med utvecklingsstörda, nyanlända och integration samt jämställdhet och hbtq-frågor. Totalt finns två miljoner kronor att fördela som kommer från Ica och Svenska Spel.
Som tack för samarbetet ställer hela herrlandslaget upp i ett avsnitt av Ica:s reklamsåpa.
I filmen klagar bland annat Kim Källström på att Stig blivit tjatig och Zlatan vill se vad som helst utom reklam från matkedjan.
– När man spelar fotboll struntar man i vilken bakgrund de andra i laget har, man vill bara vinna tillsammans. Så borde det vara i fler delar av samhället, säger Jimmy Durmaz , fotbollsspelare i Sveriges herrlandslag.