Brittisk uppstickare går direkt på kunden
Nu gör det amerikanska dammsugarmärket sitt andra försök att slå sig in på en marknad där Electrolux regerar. Och man gör det med hjälp av pop-up butiker.
– Vår ambition är att ta 25 procent av marknaden för trådlösa dammsugare i år och att vara marknadsledare på trådlösa dammsugare i Sverige i slutet av 2017, säger Steven Wichary , Nordenchef för Dyson.
Fram till denna vecka har svenskarna bara kunnat köpa varumärkets produkter via e-handeln. Märket har helt enkelt haft svårt att hitta fysiska försäljningskanaler, butikskedjor som vill ta sig an produkterna.
Nu tar företaget saken i egna händer, vänder sig direkt till konsument och öppnar pop-up butiker. Den i Mall of Scandinavia i Solna är redan på plats och i nästa vecka öppnar den i Göteborgs Nordstan.
Det här är en del av Dysons kommande satsning i Skandinavien.
Strategin är att främst sälja via egen e-handel men man kommer också att ha en del event, där pop-up-butikerna är en del.
Förra gången det begav sig i Sverige blev inte lyckosam. Dysons företagsledning har sin bild klar: främst berodde det på att den svenska marknaden för dammsugarpåsar omsätter dubbelt så mycket som dammsugarna själva och att återförsäljarna därmed är ”minst sagt tveksamma” att ta in påslösa dammsugare.
– Vi har tidigare misslyckats med att ta oss in på den svenska marknaden. Tveklöst har vi gjort misstag, men framför allt har vi stött på motstånd från svenska återförsäljare som är beroende av intäkterna från dammsugarpåsar. Vår uppskattning är att de omsätter dubbelt så mycket på påsar, 909 miljoner kronor årligen, som på faktiska dammsugare, 477 miljoner kronor årligen, säger Steven Wichary.
DYSON-FAKTA
Huvudkontor: Malmesbury, Storbritannien
Aktiv i 72 länder
Länder utanför UK står för 90 procent av försäljningen
Omsättningen 2015 var 1,7 miljarder pund, motsvarande cirka 20 miljarder kronor. Förra året ökade försäljningen med 26 procent.
Drygt 7 000 anställda i hela världen