23948sdkhjf

Digitalt utanförskap problematiseras

Det är kunskapsbrist som är främsta orsaken till finansiellt och digitalt utanförskap. Det konstateras i en paneuropeisk undersökning.
Att alla har tillgång till finansiella och digitala tjänster och produkter anses viktigt för att skapa ett öppet och inkluderande samhälle, enligt europeiska medborgare. Men kunskapsbrist, inkomstskillnader och misstro mot tekniken sätter käppar i hjulet för utvecklingen.

Det skriver Mastercard i ett pressmeddelande med anledning av att en undersökning som genomförts av Norstat presenteras. Undersökningen omfattar 10 021 personer på tio olika marknader i Europa (Tyskland, England, Spanien. Portugal, Frankrike, Italien, Polen, Sverige, Turkiet, Rumänien) 5 till 18 maj 2016.

I Sverige har digitaliseringen kommit långt. Nästan varje hushåll har tillgång till internet idag. Och enligt en ny undersökning från Mastercard anser 70 procent av svenskarna att det finns en hög grad av digital inkludering i Sverige. Motsvarande siffra för Europa är 47 procent. Men även om betyget för Sverige är gott finns det mer att göra. De främsta orsakerna till ett digitalt utanförskap är enligt svenskarna kunskapsbrist (54 procent), misstro mot tekniken (36 procent) samt inkomstskillnader (33 procent).

Samma undersökning visar att 75 procent av svenskarna anser att finansiell inkludering är viktigt för ett öppet samhälle. 87 procent av svenskarna anser att män är de som i högst grad är inkluderade i det finansiella systemet. Motsvarande siffra för Europa är 83 procent.

Det framkommer även att digitaliseringen och tillgången till finansiella tjänster blir allt mer sammankopplade. 75 procent av svenskarna anser att digitala och finansiella produkter och tjänster är lika viktiga för ett öppet och inkluderande samhälle. 62 procent av svenskarna tycker att techbolagen och de finansiella institutionerna borde samarbeta mer för att underlätta tillgången till finansiella tjänster.

”Att vara finansiellt och digitalt inkluderad i samhället samt inkluderad oavsett kön är viktigt för att vi ska leva ett fritt och rättvist liv. Men trots att Europa är en av de mest välutvecklade regionerna i världen är det tydligt att det behövs göras mer för att stänga gapet mellan de som är inkluderade och de som inte är det”, säger Ann Cairns , President International Markets, Mastercard.

Tre av fyra européer anser inte att Europa är den mest inkluderande regionen i världen och generellt i Europa anser 47 procent att tillgång till bättre utbildning kring både finansiella och digitala produkter skulle hjälpa till att skapa ett mer inkluderande samhälle. Två av tre anser att staten borde ta ansvar för att fler är inkluderade både finansiellt och digitalt.

”Ett EU-mandat ger varje medlem rätt till ett betalkonto och Världsbanken och G20 har som mål att alla ska ha tillgång till finansiella tjänster år 2020. Men när man tar i beaktning att bara en fjärdedel av européerna anser att Europa är den mest inkluderande regionen i världen och exkludering på grund av kön fortfarande är ett problem måste dessa frågor fortsatt vara högt prioriterade för att vi ska uppnå ett fullt ut öppet samhälle”, säger Ann Cairns.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063