Team Sportia storsatsar i Finland
Under april öppnade sex nya Team Sportia-butiker i Finland och inom ett år ska kedjan förstärkas med ytterligare drygt 20 lokala finska sporthandlare.
I december 2015 öppnade den första finska Team Sportia-butiken i skidmetropolen Lahti. Under april har ytterligare sex butiker tillkommit på mindre orter runt om i Finland.
Team Sportia skriver i ett pressmedelande att det i första hand handlar om befintliga butiker i kedjorna Sportia och Elmo Sport som ställer om och ansluter sig till Team Sportias koncept.
De bägge kedjorna har i SGN Group samma huvudägare som Team Sportia och inom det närmaste året är planen att totalt ett 30-tal av de främsta Sportia- och Elmo Sport-butikerna ska ingå i Team Sportia.
– Vi tror stenhårt på Team Sportias koncept, så pass att vi är beredda att ta kostnaden och risken det innebär att etablera ett nytt varumärke på den finska marknaden. Med ett av Europas största inköpsnätverk i ryggen, en välutvecklad online-närvaro och en stark försäljnings- och marknadsorganisation kan våra lokala handlare stå sig starka i konkurrensen från de centralstyrda kedjorna, säger Sam Nieminen , styrelseordförande i Team Sportia och koncernchef för kedjans finska ägare SGN Group.
I Sverige har Team Sportia gått starkt framåt under det senaste året.Kedjans tf vd Richard Westerlund kommenterar att ägarnas offensiva satsning i Finland är ett kvitto på att konceptet har framtiden för sig.
– Att SGN initierat den här satsningen talar sitt tydliga språk. Det är naturligtvis mycket värt att vår ägare är lika övertygade som vi om att Team Sportias koncept är framtiden för den som vill bedriva lokal sportfackhandel med god lönsamhet. Det finns många delar i vårt sätt att jobba som går att applicera direkt på den finska marknaden, så vi har goda förhoppningar om att kunna prestera lika starka resultat i Finland som vi gör just nu i Sverige, säger han.
Team Sportia skriver i pressmeddelandet att "precis som i Sverige präglas de finska Team Sportia-butikerna av hög kunskaps- och servicenivå, något som är ett krav för att få ansluta sig till konceptet". Sortimentet, med stort fokus på konditionsidrott, lagsporter och hockey, överensstämmer också, i stora drag, med det som finns i kedjans svenska butiker.
I linje med Team Sportias strategi kommer det dock finnas stort utrymme för den enskilde handlaren att anpassa utbudet efter den lokala marknaden.
– Lokalanpassning är ju en av våra främsta styrkor, så även om mycket blir som i Sverige kommer de finska butikerna inte att följa en strikt mall, men det är det ju ingen av våra svenska butiker som gör heller. En viktig grundpelare i Team Sportias koncept är att vi litar på att våra handlare känner sina lokala marknader bäst, en hållning som visat sig framgångsrik, säger Richard Westerlund.