23948sdkhjf

Matkasseföretag når miljarden

Stark tillväxt i Sverige, Norge och Holland gav en omsättningsökning med 44 procent mellan 2014 och 2015 för matkassepionjären.
Nätmatföretaget Linas Matkasse levererar ett starkt resultat 2015 för både koncernen och den svenska verksamheten. Omsättningen i Sverige ökade med 20 procent till 645 miljoner kronor, (539) och bolaget redovisar en rörelsemarginal om 6 procent (4). Linas Matkasse är också verksamt i Norge och Holland marknader där bolaget också växer. Koncernen som helhet redovisar en omsättning 2015 om 968 miljoner kronor (670 ) vilket är en omsättningsökning med 44 procent från 2014. Redan under första kvartalet 2016 passerade koncernen en miljardomsättning.

- Jag är stolt över att den affärsidé som föddes i vårt hem för åtta år sedan idag är ett internationellt lönsamt företag med miljardomsättning. Vi står fast vid vår kärnaffär, lyssnar på våra kunder och växer med förnuft, säger Niklas Aronsson , grundare och vd, Linas Matkasse i ett pressmeddelande.

Lönsamt

Linas Matkasses svenska verksamhet redovisar ett rörelseresultat 2015 om 39,5 miljoner kronor (23,3) och ett nettoresultat om 24,7 miljoner kronor (20,5).

Kärnaffären hos Linas Matkasse är att leverera färdiga middagslösningar hem till dörren, men på den svenska marknaden har företaget har även öppnat en digital mataffär, Linas Matbutik, för kompletterande basvaror.

– Vi lanserade vårt företag i en tid då marknaden för näthandel av livsmedel var omogen. Det krävdes stora insatser av oss att åstadkomma beteendeförändringar i köpmönster bland konsumenter. Resultatet för 2015 visar att vi gjort, och gör, rätt som står fast vid vår ursprungsidé med färdiga middagslösningar som levereras hem till dörren. Vi utvecklar innehållet i våra kassar efter marknadens efterfrågan genom att fortsätta hålla tät dialog med våra kunder. Vi vet att det är kvaliteten i vårt erbjudande och smidigheten i att handla, som gör att kunderna stannar kvar hos oss och nya kommer till, säger Niklas Aronsson.

Växer i Norge

Under 2013 gick Linas Matkasse in i Norge och bolaget har visat en stadig stark tillväxt på den norska marknaden sedan start. Under 2015 gick Linas Matkasse även in på den holländska marknaden som just nu är under uppbyggnad.

- Att växa med förnuft och lönsamhet har varit vår strategi från start. Vi återinvesterar vinsten i verksamheten för att fortsätta utveckla bolaget på både befintliga och nya marknader. Det handlar om att utnyttja utvecklingen inom teknik och logistik parallellt med att skapa innehåll i kassarna som är anpassat för respektive marknad, fortsätter Niklas Aronsson.

Niklas Aronsson grundande Linas Matkasse 2008 tillsammans med sin syster Lina Gebäck . 2011 tog bolaget in fler delägare i form av svenska Creandum och tyska Acton Capital. 2015 tillkom Herkules Capital som ny minoritetsägare. Grundarna Niklas Aronsson och Lina Gebäck är tillsammans den största ägaren i bolaget.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065