April-DHI visar ökad försäljning
Försäljningsvolymen ökade med 1,7 procent i april jämfört med motsvarande månad 2015. Men mycket reas.
Uppgifterna är kalenderkorrigerade. Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 1,6 procent mellan april 2015 och april 2016
Dagligvaruhandeln minskade med 1,6 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 4,2 procent.
Detaljhandelns försäljning var oförändrad mellan mars 2016 och april 2016.
Under den senaste tremånadersperioden (februari-april) minskade försäljningen med 0,3 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (november-januari).
Båda dessa uppgifter är i fasta priser, kalenderkorrigerade och säsongrensade.
HUI Research, Andreas Svensson kommenterar:
Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln i april landade på cirka 60,1 miljarder kronor, vilket motsvarar en tillväxt om 1,6 procent jämfört med samma period föregående år. Den svaga försäljningstillväxten under april månad förklaras i hög grad av att dagligvaruhandeln mötte mycket starka försäljningstal från föregående år då påsken inföll i april medan den i år inföll i mars. Det resulterade i att dagligvaruhandelns försäljning minskade med 1,6 procent under april.
Analyseras mars och april tillsammans undkommer man påskeffekten och dagligvaruhandelns tillväxt landar då på 2,6 procent i löpande priser och 0,8 procent i volym.
Detta är en svagare ökningstakt än vad branschen uppvisade under samma period föregående år men då var också dagligvaruhandelns prisökningstakt starkare.
Sällanköpsvaruhandeln å andra sidan ökade sin försäljning under månaden med 4,2 procent. Bland sällanköpsvaruhandelns delbranscher var det slående nog de allra tyngsta kapitalbranscherna möbelhandeln och bygghandeln som noterade de starkaste försäljningsökningarna under april månad. Trenden att satsa på hus och hem står fortsatt stark, inte minst med draghjälp av den starka bostadsmarknaden.
Skattehöjningar, sänkningen av ROT-avdraget och införandet av amorteringskrav den första juni kommer dock sannolikt att förändra bilden framöver.
Kläd- och skohandeln som inledde året positivt lyckades inte attrahera konsumenterna att handla vårkollektionerna till fullpris under april.
Försäljningen under april månad minskade med 1,1 respektive 3,0 procent. Under innevarande år (januari till april) har dock försäljningen i kläd- och skohandeln ökat med 2,1 respektive 2,5 procent.