Mäter "klick" i butiken
Ett system med rfid-taggade produkter kan ge information om kundernas intresse. Nu finns ett system som ”mäter klick” även i den fysiska butiken.
Mäter intresse
Trots att 92 procent av alla varor säljs i fysiska butiker är kontrollen över hur intresserade kunderna är bristfällig.
Malmöbaserade Batmetrics har utvecklat ett system där produkterna taggas med rfid. Varje gång någon hanterar produkten mäts detta. ”Klicken” hamnar i en portal och aktiviteten ställs emot antalet kunder i butiken. Systemet kan därigenom sortera bort om det är en butiksanställd som plockar iordning bland varorna när butiken är tom på kunder.
Det går alltså att mäta om en vara provas många gånger men inte köps, eller att kunderna snabbt ställer tillbaka varan i hyllan så fort de sett prislappen.
Följer varorna
Thomas Droben, Basmetrics vd, förklarar att tekniken är ett sätt att binda samman den fysiska butiken med online-handel. Han är noga med att framhålla att det inte handlar om att följa kunden, utan fokus ligger helt på vad som händer med varorna.
− Genom att observera hur kunderna interagerar med varor i den fysiska butiken går det exempelvis att mäta effekter av digitala marknadsföringsinsatser, säger han, och förklarar att effekten av en nätkampanj inte alltid behöver vara att kunderna handlar varan på nätet. Det kan lika gärna vara så att en nätkampanj likväl som en vanlig tv-reklamkampanj ger impulsen att gå och titta på varan i en fysisk butik, och att den då leder till köp direkt i butiken.
Det kan också bli så att kampanjen leder till att många kollar varan i butiken, men att de avstår från köp när de ser hur varan tar sig ut i verkligheten. Eller också går de hem och näthandlar den eftersom det är bekvämare att få den levererad än att gå runt med den på stan.
Snabba åtgärder
Thomas Droben talar också om hur mätningarna i butik ger möjlighet att snabbt reagera om en vara inte säljs som förväntat.
–När försäljningsstatistiken kommer har man redan missat många chanser att förbättra situationen. Varan kanske är fel placerad. Den kanske har fel pris. En snabb omflyttning eller en prisändring kan ge effekt – och den kan mätas i realtid, säger han.
Hållbart
Han resonerar även kring det faktum att många butikskedjor lanserar nya koncept med några års mellanrum.
− Nya koncept brukar ha en positiv inverkan på försäljningen – och därför är det närmast en reflex att ändra konceptet när försäljningen börjar sacka. Men det kanske inte är konceptet som behöver ändras? Ett nytt koncept kan ofta ge en nytändning hos personalen, och minskande försäljning kan snarare bero på att det inträder en viss håglöshet efter en tid. Det kanske är mer kostnadseffektivt att ge personalen en stimulerande utbildning eller boosta marknadsföringen än att riva ut fullt fungerande butiksinredningar, funderar han.
En annan hållbarhetsaspekt är att mätningarna i butik kan fungera som planeringsverktyg och leda till bättre inköp.
– Det skulle på sikt kunna minska överproduktionen, säger han.