Mors Dag lyfter nät-blomsterhandeln
Under veckorna närmast före Mors Dag ökar försäljningen av blommor på nätet med ett par hundra procent. Ett tecken på att svenskarna har god framförhållning, enligt marknadsföringsföretaget Criteo som gjort studien.
Criteo är ett företag som levererar personanpassad reklam och mäter avkastningen på post-click försäljning. Syftet är att mäta effekten lätt kunna mäta effekten av kampanjer.
Nu har Criteo analyserat de senaste trenderna inom mors dags-shopping online och företaget konstaterar att blommor är den gåva som flest svenskar väljer när de näthandlar till Mors Dag.
Criteo har gått på djupet i sina data från mors dag förra året och kan konstatera att det finns en hel del tydliga mönster kring hur vi svenskar firar våra mammor.
Företaget skriver att blommor ökade med 69 procent i försäljning jämfört med veckan innan Mors Dag, vilket i sin tur var 87,5 procent högre än veckan dessförinnan. Under de två veckorna innan mors dag ökade försäljningen av blommor med totalt 217 procent. Intressant är också att försäljningen av blommor ökade redan tre veckor före Mors Dag, för att sedan sjunka igen ungefär en vecka innan. Detta är kanske i sig inte så överraskande, utan visar mest att vi har bra framförhållning när det gäller att fira mamma.
Enligt studien är även hälso- och skönhetsartiklar populära som presenter till Mors Dag. Den försäljningen ökade med 17 procent veckan före Mors Dag. Av statistiken framgår också en ökad försäljning av mode- och lyxprodukter från cirka tre veckor före mors dag, och sedan en extremt brant minskning efter att dagen passerat, vilket betyder att folk – till skillnad från blommor - verkar köpa den här typen av produkter i sista minuten.