Kvalitet viktigare än pris i matbutik
Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev visar att svenska konsumenter inte bara snackar om kvalitet - det köper också fler premiumprodukter. Närproducerat är hippt.
Bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen skriver i ett pressmeddelande att premiumchoklad, hantverksöl och nya typer av mejeriprodukter är exempel på senare års ökade efterfrågan på exklusiva, nytänkande och påkostade produkter som rönt stora kommersiella framgångar. Företag som Åre Chokladfabrik, Nils Oscar och Wapnö visar också att produktionen och konsumtionen av denna typ av produkter är utspridd över landet.
Nu konstaterar Livsmedelsföretagen även att trenden är bredare än så:
I konjunkturenkäten uppger nio av tio av de svarande medlemsföretagen att de arbetar aktivt för att bredda och utveckla sitt premiumerbjudande. Premiumsortimentet är också det prissegment som ökat snabbast under de senaste tre åren bland Livsmedelsföretagens medlemmar. "Därmed kan myten att om att detta bara skulle vara ett storstadsfenomen slås hål på. Dessutom kan det konstateras att breddningen av lokalproducerade produkter ökar. En majoritet av företagen svarar att de har agerat för att haka på konsumenttrenden mot mer närproducerat" skriver organisationen.
- Jag tycker att det är glädjande att se att just de segment som de svenska livsmedelsföretagen vill verka inom är de som växer snabbast. På så vis tar livsmedelsbranschen rygg på övrig framgångsrik svensk tillverkningsindustri som en tydlig avsändare av högkvalitativa produkter att säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.
Men skriver också att svenska livsmedelsföretag fångar upp konsumenternas förväntan på förnyelse och innovativa produkter:
"Hastigheten i produktförnyelse och innovation har för de flesta livsmedelsproducenter ökat under senare år. Av livsmedelsföretagens samlade erbjudande byts omkring tio procent av produkterna ut varje år. På en femårsperiod är därmed snudd på halva produktportföljen utbytt. Allt talar för att det i framtiden kommer att gå ännu fortare och att de företag som lyckas är de som hela tiden uppfinner nya produkter".
Organisationen framhåller också att resultatet i konjunkturrapporten ligger i linje med vad som framkom i Livsmedelsföretagens nya rapport ”Snabb, snäll och dyr”, där Sveriges mest framgångsrika livsmedelsproducenter analyserades. Gemensamt och utmärkande för dessa är enligt rapporten att de har en tydlig strategi att prioritera arbetet med premiumprodukter och att företag som gör det har högre produktutvecklingstakt än branschen i övrigt.